BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Systemy wartości młodzieży z różnych środowisk wychowawczych
Data: [2001]
Badacz: Mirosława Czerniawska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy poszczególne środowiska wychowawcze ukierunkowują kształtowanie systemu wartości młodzieży i w jakim stopniu wartości są związane ze specyfiką tych środowisk? W badaniu uczestniczyli uczniowie w wieku od 15 do 17 lat, którzy wychowywali się w rodzinie pełnej (N = 50), niepełnej (z samotną matką; N =50), w domu dziecka (N = 50). W każdej grupie zachowano proporcje płci: 50% dziewcząt i 50% chłopców. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Wartości Rokeacha. Dodatkowo wykorzystano nieparametryczną analizę wariancji Kruskala-Wallisa oraz nieparametryczny test Wilcoxona. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że środowisko wychowawcze stanowi jeden z czynników determinujących system wartości młodzieży. Okazało się, że respondenci socjalizowani w rodzinie (pełnej i niepełnej) cenili wyżej wartości prorodzinne i poznawcze, z kolei uczniowie z domu dziecka preferowali wartości związane z relacjami w grupie rówieśniczej oraz wartości hedonistyczne i niezależnościowe.

Deskryptory TESE: młodzież, środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, rodzice, wychowanie dziecka
TESE descriptors: youth, socio-cultural environment, family, parents, child rearing
Publikacje:
  • Czerniawska, M. (2002). Systemy wartości młodzieży z różnych środowisk wychowawczych. Psychologia Rozwojowa, 3, 25-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"