Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy poszczególne środowiska wychowawcze ukierunkowują kształtowanie systemu wartości młodzieży i w jakim stopniu wartości są związane ze specyfiką tych środowisk? W badaniu uczestniczyli uczniowie w wieku od 15 do 17 lat, którzy wychowywali się w rodzinie pełnej (N = 50), niepełnej (z samotną matką; N =50), w domu dziecka (N = 50). W każdej grupie zachowano proporcje płci: 50% dziewcząt i 50% chłopców. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalą Wartości Rokeacha. Dodatkowo wykorzystano nieparametryczną analizę wariancji Kruskala-Wallisa oraz nieparametryczny test Wilcoxona. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że środowisko wychowawcze stanowi jeden z czynników determinujących system wartości młodzieży. Okazało się, że respondenci socjalizowani w rodzinie (pełnej i niepełnej) cenili wyżej wartości prorodzinne i poznawcze, z kolei uczniowie z domu dziecka preferowali wartości związane z relacjami w grupie rówieśniczej oraz wartości hedonistyczne i niezależnościowe. |