BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Systemy wartości młodzieży szkół zawodowych
Instytucja:
Data: 1989
Badacz: Maria Burkiewicz
Abstrakt:

Badaniem nad wartościami uczniów szkół zawodowych objęto 620 osób z różnego typu szkół zawodowych: liceów zawodowych, techników zawodowych, studiów nauczycielskich, zasadniczych szkół zawodowych z ośmiu województw. Placówki te były uprofilowane na konkretny zawód: górnika, mechanika, ekonomisty, rolnika, pielęgniarki i nauczyciela. W badaniu wzięły udział dwie równe grupy: uczniów z klas pierwszych i kończących naukę. Wśród badanych większość stanowiły dziewczęta. Najwięcej respondentów pochodziło z miasteczek i osiedli. W badaniu posłużono się skalą wartości zawierającą dwie grupy: 12 wartości autotelicznych oraz 12 wartości instrumentalnych. Badanych poproszono o uporządkowanie wartości według dwunastostopniowej skali ocen w obu grupach. Na hierarchię wartości młodzieży ze szkół zawodowych miała wpływ płeć uczniów. System wartości dziewcząt układał się na ogół następująco (od najważniejszych): wartości ogólnoludzkie (humanistyczne), wartości społeczne (kolektywistyczne), wartości edukacyjne (samodoskonalenie się), wartości ideowe (realizowane przez aktywność społeczną), wartości typu twórczość. Hierarchia wartości według chłopców była następująca (od najważniejszego): wartości ogólnoludzkie, wartości ideowe, wartości edukacyjne, wartości społeczne, wartości twórcze. Wśród uczniów z zasadniczych szkół zawodowych i techników zawodowych niską pozycję zajmowały: wykształcenie, indywidualizm, rozwój własny. Wynika to najprawdopodobniej z niezaspokojenia ich potrzeb edukacyjnych. Niskie zaspokojenie tych potrzeb może wpływać na obniżenie ich pozycji w hierarchii wartości, a niekoniecznie na wzrost ich znaczenia. Wśród tej grupy badanych pracy zawodowej są podporządkowane: aktywność społeczna oraz cele edukacyjne. Na ogół na zróżnicowanie systemów wartości nie miały wpływu: wiek oraz kategoria zawodowa. Mniejsze znaczenie przykładali wartościom intelektualnym uczniowie z większych miast. Ci badani mieli także mniejszą tendencję do osiągania celów przez działanie. Badania pozwoliły stwierdzić, że wysoka pozycja wartości ogólnoludzkich miała raczej charakter życzeniowy dla uczniów zawodowych szkół średnich – kosztem wartości, które wymagały od młodzieży mobilizacji do działania. Szkoły zatem powinny odgrywać dużo większą rolę w zachęcaniu uczniów do aktywności społeczno-politycznej, a jednocześnie – przeciwdziałać bierności, postawom konsumpcyjnym na rzecz postaw obywatelskich i proedukacyjnych.

Deskryptory TESE: postawa, szkoła średnia o profilu zawodowym, edukacja, zachowania społeczne, osobowość
TESE descriptors: attitude, vocational school, education, social behaviour, personality
Publikacje:
  • Burkiewicz, M. (1990). Systemy wartości młodzieży szkół zawodowych w świetle badań. Pedagogika Pracy, 17, 13-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"