BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: styczeń 2010 – maj 2010
Badacz: Przemysław Majkut
Abstrakt:

Głównym celem było pokazanie zakresu wyboru przez rodziców szkoły gimnazjalnej dla swoich dzieci. W badaniu (panelowym) wzięli udział rodzice uczniów klas pierwszych gimnazjum, którzy rozpoczęli naukę w roku szkolnym 2009/2010. W ramach badania podłużnego za pomocą ankiety przebadano dyrektorów, nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Klasy i szkoły biorące udział w badaniu wybrano za pomocą metody losowej. Pytania zadawane w ankiecie dotyczyły takich kwestii jak: odległość szkoły od miejsca zamieszkania, oferta edukacyjna szkoły, osiągnięcia uczniów na egzaminie zewnętrznym, bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły, opinia środowiska rodzica i ucznia o szkole. Wyniki badań opracowano za pomocą programu statystycznego SPSS (wersja 12). Analiza danych potwierdziła, że głównymi powodami wyboru szkoły przez rodziców były: odległość szkoły od miejsca zamieszkania (60,6%), bezpieczeństwo na terenie szkoły i w jej pobliżu (42,8%), opinie znajomych dzieci uczęszczających do tej szkoły (42,6%). Co piąty rodzic wskazywał na dodatkową ofertę edukacyjną szkoły (np. dodatkowe lekcje z języka obcego). Na podstawie wyników stwierdzono, że sukces dydaktyczny zależy od wielu czynników procesu dydaktycznego z wyraźnym podkreśleniem roli funkcjonalnego przekazywania informacji.

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja, ocenianie, jakość kształcenia, jakość nauczania, nauczyciel, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, ocena uczących się, rodzice, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: examination, evaluation, marking, quality of education, teaching quality, teacher, transition from primary to lower secondary education, evaluation of students, parents, parent-school relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Majkut, P. (2010). Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 218-228). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"