Obserwuj
Tytuł badania: |
Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2010 – maj 2010 |
Badacz: |
Przemysław Majkut |
Abstrakt: |
Głównym celem było pokazanie zakresu wyboru przez rodziców szkoły gimnazjalnej dla swoich dzieci. W badaniu (panelowym) wzięli udział rodzice uczniów klas pierwszych gimnazjum, którzy rozpoczęli naukę w roku szkolnym 2009/2010. W ramach badania podłużnego za pomocą ankiety przebadano dyrektorów, nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Klasy i szkoły biorące udział w badaniu wybrano za pomocą metody losowej. Pytania zadawane w ankiecie dotyczyły takich kwestii jak: odległość szkoły od miejsca zamieszkania, oferta edukacyjna szkoły, osiągnięcia uczniów na egzaminie zewnętrznym, bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły, opinia środowiska rodzica i ucznia o szkole. Wyniki badań opracowano za pomocą programu statystycznego SPSS (wersja 12). Analiza danych potwierdziła, że głównymi powodami wyboru szkoły przez rodziców były: odległość szkoły od miejsca zamieszkania (60,6%), bezpieczeństwo na terenie szkoły i w jej pobliżu (42,8%), opinie znajomych dzieci uczęszczających do tej szkoły (42,6%). Co piąty rodzic wskazywał na dodatkową ofertę edukacyjną szkoły (np. dodatkowe lekcje z języka obcego). Na podstawie wyników stwierdzono, że sukces dydaktyczny zależy od wielu czynników procesu dydaktycznego z wyraźnym podkreśleniem roli funkcjonalnego przekazywania informacji. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, ocenianie, jakość kształcenia, jakość nauczania, nauczyciel, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, ocena uczących się, rodzice, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, marking, quality of education, teaching quality, teacher, transition from primary to lower secondary education, evaluation of students, parents, parent-school relation, parent-child relation |
Publikacje: |
- Majkut, P. (2010). Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 218-228). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.