BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Powodzenia i niepowodzenia w funkcjonowaniu opiekuńczo-wychowawczym rodzin zastępczych
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Marzena Ruszkowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej funkcjonowania rodzin zastępczych z terenów wiejskich oraz miejskich. Próbę badawczą stanowiło 95 rodzin zastępczych (w tym 53 spokrewnione z dzieckiem oraz 42 niespokrewnione). 40 rodzin pochodziło z terenów wiejskich, a 55 ze środowiska miejskiego (badanie prowadzono w Białej Podlaskiej oraz powiecie bialskim). Najczęściej osobą uczestniczącą w badaniu była matka (91 przypadków, w czterech przypadkach – ojciec). Większość respondentów legitymowała się wykształceniem średnim (prawie 50%), z kolei pod względem małżeńskiego stażu przewagę stanowiły rodziny, w których opiekunowie deklarowali ponad 20-letnie pożycie małżeńskie. Wśród sukcesów opiekuńczo-wychowawczych najczęściej respondenci wymieniali fakt stworzenia dziecku sierocemu prawdziwego domu (około 31%). Dodatkowo w środowisku wiejskim dość często badani wskazywali traktowanie opiekunów zastępczych przez dziecko jak rodziców. Do innych sukcesów respondenci ponadto zaliczyli: poprawienie ocen w szkole (prawie 18%), otwarcie się dziecka na innych (15,8%) czy wypracowanie umiejętności porozumiewania się (14,7%). W rodzinach spokrewnionych częściej stwierdzano brak osiągnięć opiekuna zastępczego (ponad 6% więcej odpowiedzi) niż w rodzinach niespokrewnionych. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano również, że 30% rodzin zgłosiło brak porażek wychowawczych, natomiast 20% respondentów nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie. Wśród rodzin niespokrewnionych miejskich odsetek osób potwierdzających poniesienie jakichkolwiek porażek wyniósł 80%. Otrzymane wyniki pozwoliły sformułować przypuszczenie o korelacji między brakiem porażek a stażem małżeńskim badanych osób oraz długością funkcjonowania jako opiekuna zastępczego. Do niepowodzeń dydaktycznych respondenci najczęściej zaliczali brak aspiracji edukacyjnych dzieci, niezadowalające efekty uczenia, brak konsekwencji, preferowanie własnych dzieci biologicznych, a także brak odpowiednich środków na rehabilitację, leczenie czy wspomaganie rozwoju dziecka.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina zastępcza, sukces, porażka, praca opiekuńczo-wychowawcza rodziców zastępczych
Author's Keywords: foster family, success, failure, care and educational work foster parents
Deskryptory TESE: rodzina, relacja dorosły – dziecko, relacje interpersonalne, wychowanie dziecka, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: family, adult-child relation, interpersonal relations, child rearing, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Ruszkowska, M. (2012). Powodzenia i niepowodzenia w funkcjonowaniu opiekuńczo-wychowawczym rodzin zastępczych. Pedagogika Społeczna, 4, 97-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"