BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Powodzenie w nauce szkolnej a samoocena i prestiż społeczny uczniów w klasie
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Teresa Dydek, Ewa Stanisławiak, Grażyna Szuba
Abstrakt:

Celem badania było poznanie relacji między samooceną, prestiżem społecznym uczniów i ich powodzeniem albo niepowodzeniem w nauce. Pytania badawcze były następujące: czy istnieje związek między powodzeniem-niepowodzeniem w nauce a samooceną ucznia; czy i w jakiej mierze prestiż społeczny ucznia, a także jego status socjometryczny i role pełnione w klasie zależą od powodzenia bądź niepowodzenia w nauce; czy istnieje zależność między prestiżem ucznia a poziomem jego samooceny; czy siła i charakter tej zależności są uwarunkowane poziomem osiągnięć szkolnych ucznia. Badaniem objęto 56 uczniów klas VI-VIII z dwóch szkół podstawowych na wsi. Dzieci były w wieku od 12 do 15 lat. Uczniów podzielono na dwie grupy: (D) uczniowie dobrzy ze średnią ocen co najmniej 4, (S) uczniowie słabi, ze średnią ocen 3. Rodziny wszystkich uczniów były pełne, w większości wielodzietne. Wykształcenie rodziców – najczęściej podstawowe albo zawodowe. Badanie pokazało, że uczniowie osiągający dobre wyniki w nauce mają wyższą samoocenę ogólną, a także samoocenę w poszczególnych sferach ja. Różnice między uczniami dobrymi i słabymi dają się dostrzec przede wszystkim w sferze funkcjonowania intelektualnego, mniej w zakresie funkcjonowania społecznego i wyglądu zewnętrznego. Dobre wyniki w nauce sprzyjają podwyższeniu prestiżu w klasie szkolnej. Dobrym uczniom najczęściej przypisywano rolę osoby łatwo pojmującej materiał szkolny, uśmiechniętej, zadowolonej. Uczniów słabych postrzega się za to jako samotników, osoby złe, kłótliwe i nieposłuszne.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, samoocena, pewność siebie, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: study progress, self-evaluation, self-confidence, school failure, re-assessment, attitude towards school
Publikacje:
  • Stanisławiak, E. (1993). Powodzenie w nauce szkolnej a samoocena i prestiż społeczny uczniów w klasie. Psychologia Wychowawcza, 4, 305-311.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"