Tytuł badania: |
Powodzenie w studiach osób niewidomych i słabowidzących a niektóre cechy osobowości |
Instytucja: |
|
Data: |
1999 – 2001 |
Badacz: |
Waldemar Klinkosz, Andrzej E. Sękowski |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na następujące pytanie: Czy studenci niepełnosprawni wzrokowo różnią się pod względem badanych czynników osobowości od studentów widzących? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz Osobowości (NEO-FFI) P.T. Costy i R.R. McCrae oraz Kwestionariusz Poczucia Kontroli („Delta”) R. Drwala. Badaniem objęto dwie grupy: 1) 105 osób niepełnosprawnych (w tym cztery podgrupy: słabowidzące studentki – 34 osoby, słabowidzący studenci – 24 osoby, niewidome studentki – 34 osoby, niewidomi studenci – 12 osób); 2) 105 osób pełnosprawnych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wszyscy respondenci (zarówno kobiety, jak i mężczyźni; bez względu na stopień niepełnosprawności oraz pełnosprawności) uzyskiwali taki sam poziom osiągnięć akademickich. Mimo braku istotności statystycznej zwrócono także uwagę na wyższy niż w pozostałych grupach poziom osiągnięć akademickich wśród kobiet niewidomych. W zakresie zmiennych osobowościowych wykazano ponadto istotną statystyczne dodatnią korelację między poziomem osiągnięć akademickich a otwartością na doświadczenia w grupie niewidomych studentek. Odnotowano również, że wszystkich badanych cechowało wewnętrzne poczucie kontroli (chociaż osoby z dysfunkcją wzroku – kobiety i mężczyźni – uzyskali niższe wyniki w skali I-E niż osoby pełnosprawne). |
Deskryptory TESE: |
studia wyższe, postępy w nauce, efekt uczenia się, osoby niepełnosprawne, upośledzenie widzenia, osobowość |
TESE descriptors: |
higher education course, study progress, learning outcome, people with disabilities, visual impairment, personality |
Publikacje: |
- Sękowski, A. i Klinkosz, W. (2003). Powodzenie w studiach osób niewidomych i słabowidzących a niektóre cechy osobowości. Czasopismo Psychologiczne, 1, 65-78.
|