BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Powodzenie w studiach osób niewidomych i słabowidzących a niektóre cechy osobowości
Instytucja:
Data: 1999 – 2001
Badacz: Waldemar Klinkosz, Andrzej E. Sękowski
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na następujące pytanie: Czy studenci niepełnosprawni wzrokowo różnią się pod względem badanych czynników osobowości od studentów widzących? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz Osobowości (NEO-FFI) P.T. Costy i R.R. McCrae oraz Kwestionariusz Poczucia Kontroli („Delta”) R. Drwala. Badaniem objęto dwie grupy: 1) 105 osób niepełnosprawnych (w tym cztery podgrupy: słabowidzące studentki – 34 osoby, słabowidzący studenci – 24 osoby, niewidome studentki – 34 osoby, niewidomi studenci – 12 osób); 2) 105 osób pełnosprawnych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wszyscy respondenci (zarówno kobiety, jak i mężczyźni; bez względu na stopień niepełnosprawności oraz pełnosprawności) uzyskiwali taki sam poziom osiągnięć akademickich. Mimo braku istotności statystycznej zwrócono także uwagę na wyższy niż w pozostałych grupach poziom osiągnięć akademickich wśród kobiet niewidomych. W zakresie zmiennych osobowościowych wykazano ponadto istotną statystyczne dodatnią korelację między poziomem osiągnięć akademickich a otwartością na doświadczenia w grupie niewidomych studentek. Odnotowano również, że wszystkich badanych cechowało wewnętrzne poczucie kontroli (chociaż osoby z dysfunkcją wzroku – kobiety i mężczyźni – uzyskali niższe wyniki w skali I-E niż osoby pełnosprawne).

Deskryptory TESE: studia wyższe, postępy w nauce, efekt uczenia się, osoby niepełnosprawne, upośledzenie widzenia, osobowość
TESE descriptors: higher education course, study progress, learning outcome, people with disabilities, visual impairment, personality
Publikacje:
  • Sękowski, A. i Klinkosz, W. (2003). Powodzenie w studiach osób niewidomych i słabowidzących a niektóre cechy osobowości. Czasopismo Psychologiczne, 1, 65-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"