BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O kształtowaniu się pojęcia matematycznego – studium przypadku
Instytucja:
Data: listopad 1996 – grudzień 1999
Badacz: Ewa Swoboda
Abstrakt:

Przedmiotem badania było kształtowanie się pojęcia matematycznego wśród uczniów klas czwartych i szóstych szkoły podstawowej. Badania obejmowały 12 uczniów – po sześciu z klasy czwartej i szóstej (trzy dziewczynki i trzech chłopców). Badanych dobrano na podstawie dobrych albo bardzo dobrych wyników w nauce, a także łatwości w nawiązywaniu kontaktu, komunikatywności. W ostatnim etapie wziął udział tylko jeden chłopiec. Badanie składało się z siedmiu etapów: (I-IV) uczniowie zdobywali praktyczną wiedzę w zakresie figur podobnych, (V-VI): zbadano przejście ucznia od czynności do wypowiedzi słownych, (VII): o charakterze diagnostycznym; zanalizowano projekcję teoretyczną wiedzy ucznia do jego indywidualnego pola wiedzy, związanego z pojęciem figur podobnych. Wyniki powstały na podstawie analizy prac jednego ucznia, Kuby. W drugim etapie badania poproszono go o ułożenie z podanych klocków (rysunkowych) figury tego samego kształtu co na obrazku. Uczeń początkowo z trudem odkrywał sposób budowania figury podobnej do danej. Początkowo kształt był przez niego oceniany tylko wizualnie. Jednak w kolejnych pracach wykorzystywał nagromadzone doświadczenie – najważniejszym z nich było zastosowanie proporcji zewnętrznych. W czwartym etapie Kuba został poproszony o dokończenie rysunku, na którym widniał powiększony model; w sumie uczeń dostał cztery rysunki. Najwięcej kłopotu sprawił chłopcu rysunek trzeci. Najważniejsze dla niego na tym etapie było zachowanie wielkości kątów. Nie korzystał ze związków miarowych zachodzących między figurą a modelem. W siódmym etapie badania sprawdzano stosowanie wiedzy formalnej. Ucznia poproszono o rozpoznanie figur podobnych bez przypomnienia formalnej matematycznej definicji. Następnie przypomniano definicje podobieństwa figur płaskich i brył oraz sprawdzono operatywne wykorzystanie wiedzy o podobieństwie przy rozwiązywaniu zadań. Na podstawie wyników badania przyjęto hipotezę, że preferencje poznawcze ucznia idą w kierunku pary: intuicja–myślenie. Chłopiec podczas pracy własnej myślał o pojęciu globalnie, ale nie analitycznie. Nie nastąpiło w jego przypadku samoistne skojarzenie własnego widzenia proporcji z warunkami definicyjnymi, które zostało mu później podane podczas lekcji. Okazało się także, że oryginalne metody pracy ucznia nie znalazły odbicia w jego późniejszej praktyce szkolnej.

Deskryptory TESE: matematyka, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, postępy w nauce, trudności w nauce
TESE descriptors: mathematics, child development, cognitive development, study progress, learning difficulty
Publikacje:
  • Swoboda, E. (2000). O kształtowaniu się pojęcia matematycznego – studium przypadku. Rocznik Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Dydaktyka Matematyki, 22, 109-145.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"