BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O łączeniu roli nauczyciela z rolą rodzica
Data: 2013
Badacz: Anna Romanowska-Tołłoczko
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jakie sytuacje stanowią dla badanych nauczycieli główne źródła stresu? Jak nauczyciele oceniają poziom swego obciążenia pracą zawodową? Jaki wpływ ma doświadczany przez nauczycieli stres zawodowy na ich relacje rodzinne? W badaniu wzięło udział 137 nauczycielek pracujących w siedmiu gimnazjach we Wrocławiu. Wiek respondentek mieścił się w przedziale 35-45 lat. Wszystkie badane były zamężne i posiadały dzieci. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczycielki raz albo kilka razy dziennie doświadczają stresujących sytuacji o niskim natężeniu (90% wskazań). Z kolei blisko 50% badanych przyznało, że stykają się często i bardzo często ze stresującymi sytuacjami o średnim natężeniu. Wyniki badania wykazały również, że nauczycielki uważające, że ich praca nie jest stresująca, odczuwały spokój w relacjach z uczniami i relacjach rodzinnych (36% wskazań). Z kolei 21% respondentek, które tłumiły negatywne emocje w pracy, dawało upust napięciu po powrocie do domu. Nieco ponad połowa nauczycielek uważała, że posiada średni poziom kompetencji wychowawczych w relacjach z uczniami. Blisko co piąta osoba jednak uznała poziom kompetencji w tym zakresie za niewystarczający. Z kolei wobec własnych dzieci co trzecia badana uważała, że zachowuje się bardzo dobrze. Blisko połowa ankietowanych przyznała się do ograniczonej skuteczności wychowawczej wobec własnych dzieci. Prawie połowa nauczycielek deklarowała, że wobec uczniów i własnych dzieci stawia podobne wymagania (10% stawiało uczniom większe wymagania niż wobec własnych dzieci).

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel-rodzic, rola zawodowa, role osobiste, łączenie ról, kompetencje wychowawcze
Author's Keywords: teacher-parent, professional role, personal roles, merging roles, educational competencies
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, zawód nauczyciela, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: family, parents, teaching profession, adult-child relation, parent-child relation, child rearing, childcare
Publikacje:
  • Romanowska-Tołłoczko, A. (2014). O łączeniu roli nauczyciela z rolą rodzica. Społeczeństwo i Rodzina, 3, 64-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"