BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z portfelem do szkoły
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz:
Abstrakt:

W celu oszacowania wydatków na edukację poddano analizie dane GUS-u na temat wydatków gospodarstw domowych w latach 1989-1994. Okazało się, że w 1994 roku proces kształcenia i wychowania finansowany był w blisko 25% przez rodziców. Na wydatki te składały się między innymi: zakup książek, zeszytów, przyborów do pisania i malowania, strój sportowy, fartuszki, mundurki, komitet rodzicielski, dojazdy do szkoły, imprezy szkolne, wycieczki, „zielone szkoły”. Upowszechniło się również uczęszczanie na korepetycje – zjawisko wcześniej marginalne i dotyczące wyłącznie dużych ośrodków miejskich oraz rodzin lepiej usytuowanych. Do szkół prywatnych uczęszczało w roku szkolnym 1993/1994 niespełna 4% uczniów liceów ogólnokształcących i odsetek ten z roku na rok rósł. Począwszy od 1989 roku wydatki na edukację wzrastały w budżetach wszystkich typów gospodarstw domowych, lecz w żadnym przypadku nie przekroczyły 3% ogólnych wydatków. Wzrost ten należało wiązać z komercjalizacją polskiego systemu oświaty oraz faktem, że ceny dóbr i usług z zakresu oświaty wzrastały począwszy od 1989 roku znacznie szybciej niż przeciętny wskaźnik cen dóbr i usług konsumpcyjnych. W 1994 roku (dane za trzy kwartały) największe wydatki ponosiły gospodarstwa pracownicze (2,6% ogólnych wydatków na jedną osobę), pracujących na własny rachunek (2,5%) oraz pracowniczo-chłopskie (2%). Najmniejsze wydatki dotyczyły gospodarstw emerytów i rencistów (0,7%), a na kolejnym miejscu od końca znalazły się gospodarstwa chłopskie (1,8%). Dane dotyczące przeciętnych miesięcznych wydatków gospodarstw domowych na edukację w 1993 roku potwierdzały znaczne zróżnicowanie w nakładach na kształcenie dzieci. Wydatki na jedną osobę kształtowały się następująco: pracownicy umysłowi – 54,1%, pracujący na własny rachunek – 51,7%, robotnicy – 28%, gospodarstwa pracowniczo-chłopskie – 17,2%, chłopskie – 18%, emeryci i renciści – 20,1%, utrzymujący się ze źródeł niezarobkowych – 8,9%. Łączne wydatki na edukację warunkowane były też liczbą dzieci w rodzinie oraz regionem zamieszkania. Porównanie wydatków na oświatę zgodnie z kryterium regionalnym ujawniło, że w makroregionie stołecznym wydatki rodzin na kształcenie były dwu, trzykrotnie wyższe niż w analogicznych rodzinach z regionów kresowych. Zróżnicowanie to potęgowało się jeszcze bardziej po dodatkowym uwzględnieniu kryterium społeczno-zawodowego.

Deskryptory TESE: wydatki na oświatę, finansowanie edukacji, zajęcia pozaszkolne, szkolnictwo publiczne, podręcznik, środowisko społeczno-kulturowe, szkolnictwo prywatne
TESE descriptors: educational expenditure, financing of education, out-of-school-hours provision, public education, textbook, socio-cultural environment, private education
Publikacje:
  • Bywalec, C. (1995). Z portfelem do szkoły. Życie Gospodarcze, 11, 32-33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"