BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie funkcjonowania zajęć pozalekcyjnych, służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów klas pierwszych
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [2010] – [2011]
Badacz: Katarzyna Borowska, Krzysztof Cywka, Monika Grzeszczuk, Magdalena Krajewska, Ewa Motyczka-Hołuj, Paweł Ozga, Katarzyna Serewiś, Bożena Sowińska, Marta Szabat, Magdalena Tarłowska, Agata Wieczorek, Janusz Zawadzak, Teresa Zawadzak
Abstrakt:

Badanie miało na celu ewaluację funkcjonowania dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wprowadzono w ramach wyrównywania szans. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, analizą dokumentacji wewnątrzszkolnej oraz obserwacją. Próba liczyła 83 uczniów uczęszczających do klas pierwszych oraz 13 nauczycieli prowadzących dodatkowe zajęciach z przedmiotów ogólnokształcących. Zadaniem respondentów było omówienie oferty szkoły w zakresie organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych: terminarz, tematyka, uczestnictwo uczniów, zaangażowanie nauczycieli, atrakcyjność zajęć. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że frekwencja na zajęciach dodatkowych najczęściej wynosiła 60%-70%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że 93% uczniów aktywnie uczestniczyło w zajęciach, a 59% dzieliło się swoją wiedzą w trakcie zajęć. Okazało się również, że najczęściej stosowaną przez nauczycieli metodą aktywizującą była burza mózgów. Jednocześnie ustalono, że w opinii 60% uczniów praca na zajęciach była czasami urozmaicona, a według 24% – rzadko. Ponadto według ponad 56% osób forma zajęć motywowała do aktywnego uczestnictwa, natomiast przeciwnego zdania było 43% respondentów.

Deskryptory TESE: zajęcia pozalekcyjne, ewaluacja, szkoła średnia o profilu zawodowym, oferta edukacyjna, ocena uczących się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, zajęcia wyrównawcze
TESE descriptors: supervised study, evaluation, vocational school, educational provision, evaluation of students, re-assessment, curriculum support
Publikacje:
  • Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół RolniczoTechnicznych w Zwoleniu : Badanie funkcjonowania zajęć pozalekcyjnych, służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów klas pierwszych. (2010/2011). Pobrane z http://www.zsrtzwolen.republika.pl/index/index19/raport_z_ewaluacji.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"