Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie funkcjonowania zajęć pozalekcyjnych, służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów klas pierwszych |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] – [2011] |
Badacz: |
Katarzyna Borowska, Krzysztof Cywka, Monika Grzeszczuk, Magdalena Krajewska, Ewa Motyczka-Hołuj, Paweł Ozga, Katarzyna Serewiś, Bożena Sowińska, Marta Szabat, Magdalena Tarłowska, Agata Wieczorek, Janusz Zawadzak, Teresa Zawadzak |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu ewaluację funkcjonowania dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wprowadzono w ramach wyrównywania szans. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety, analizą dokumentacji wewnątrzszkolnej oraz obserwacją. Próba liczyła 83 uczniów uczęszczających do klas pierwszych oraz 13 nauczycieli prowadzących dodatkowe zajęciach z przedmiotów ogólnokształcących. Zadaniem respondentów było omówienie oferty szkoły w zakresie organizacji dodatkowych zajęć edukacyjnych: terminarz, tematyka, uczestnictwo uczniów, zaangażowanie nauczycieli, atrakcyjność zajęć. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że frekwencja na zajęciach dodatkowych najczęściej wynosiła 60%-70%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że 93% uczniów aktywnie uczestniczyło w zajęciach, a 59% dzieliło się swoją wiedzą w trakcie zajęć. Okazało się również, że najczęściej stosowaną przez nauczycieli metodą aktywizującą była burza mózgów. Jednocześnie ustalono, że w opinii 60% uczniów praca na zajęciach była czasami urozmaicona, a według 24% – rzadko. Ponadto według ponad 56% osób forma zajęć motywowała do aktywnego uczestnictwa, natomiast przeciwnego zdania było 43% respondentów. |
Deskryptory TESE: |
zajęcia pozalekcyjne, ewaluacja, szkoła średnia o profilu zawodowym, oferta edukacyjna, ocena uczących się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, zajęcia wyrównawcze |
TESE descriptors: |
supervised study, evaluation, vocational school, educational provision, evaluation of students, re-assessment, curriculum support |
Publikacje: |
- Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół RolniczoTechnicznych w Zwoleniu : Badanie funkcjonowania zajęć pozalekcyjnych, służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów klas pierwszych. (2010/2011). Pobrane z http://www.zsrtzwolen.republika.pl/index/index19/raport_z_ewaluacji.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.