
Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczenie się w opiniach uczniów szkół ponadgimnazjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Maria Krystyna Szmigel |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu rozpoznanie trudności, które napotyka uczeń w trakcie swojej edukacji w szkole ponadgimnazjalnej i podczas przygotowania się do egzaminu maturalnego. Wyniki badania będą miały swoje zastosowanie praktyczne w działaniach Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Badacze przeanalizowali ocenę maturzystów dotyczącą warunków uczenia się: częstotliwości nieodbywania się lekcji z przedmiotów maturalnych, znajomości wymagań egzaminacyjnych, przydatności matury próbnej. Omówiono sytuację społeczną (pozycją społecznę rodziców, ich wykształcenie, położenie materialne) uczniów i ich plany na przyszłość (przede wszystkim związanie z podjęciem studiów). Analizę oparto na wynikach badań przeprowadzonych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie w kwietniu 2006 roku wśród uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych (liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników). Badanie miało charakter praktyczny, rozpoznawczy (badanie w działaniu) i uogólniający. Kwestionariusze zostały wypełnione przez 1030 uczniów z 44 szkół z województw: lubelskiego, małopolskiego i podkarpackiego (doboru próby dokonano za pomocą autorskiego operatu przygotowanego przez R. Dolatę). Wyniki badania (m.in. dzięki analizie wariancji) potwierdziły konieczność większego zaangażowania się instytucji pedagogicznych w kształtowanie opinii uczniów o szkole i samym procesie uczenia się.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, ocenianie, ewaluacja przez słuchaczy, ocena uczących się, szkolnictwo średnie, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, marking, evaluation by students, evaluation of students, secondary education, secondary school |
Publikacje: |
- Szmigel, M.K. (2007). Uczenie się w opiniach uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 157-171). Kraków: Grupa Tomami.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.