BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowań osiągnięć uczniów na sprawdzianie w 2006 roku – analiza porównawcza gmin
Projekt badawczy:
  • Podnoszenie skuteczności kształcenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Teresa Kutajczyk
Abstrakt:

Badanie uwarunkowań wyników sprawdzianu przeprowadzono w dziesięciu gminach położonych na terenie dwóch powiatów: PI i PII. Uczniowie z powiatu PI uzyskiwali średnie i wyższe niż średnie wyniki na sprawdzianie, a uczniowie z PII – wyniki niskie. Pozostałe zmienne w badanych gminach były zbliżone: większość uczniów dojeżdżała do szkoły, większość matek i ojców z wykształceniem zasadniczym zawodowym i in. Wykorzystano metodę ankiety, którą wypełniło 1205 szóstoklasistów, 61 wychowawców i 43 dyrektorów szkół podstawowych. Większość pytań posiadała skalę Likerta. Pytania badawcze: Jak organizacja pracy szkoły wpływa na wyniki sprawdzianu? Jak organizacja i przebieg procesu kształcenia wpływają na wyniki sprawdzianu? Jak cechy indywidualne i środowisko życia ucznia wpływają na osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności na wyniki sprawdzianu? Na średnie wyniki sprawdzianu szóstoklasistów – jak pokazało badanie – mają wpływ głównie cechy indywidualne i środowisko życia uczniów (zwłaszcza środowisko rodzinne, motywacja uczniów do uczenia się). Uczniowie z powiatu PI częściej pisali, że sprawdzian był trudny, chociaż uzyskali wyższe wyniki, z kolei uczniowie z PII często nie umieli określić trudności sprawdzianu. Można zatem sądzić, że uczniowie z PI, ponieważ uważali, że sprawdzian był trudny, bardziej angażowali się podczas pisania, co przełożyło się na lepsze wyniki końcowe. 13,1% uczniów źle się czuło podczas sprawdzianu. Źle czuły się częściej dzieci, które niechętnie chodziły do szkoły. Na wyniki sprawdzianu może wpływać wysoki poziom dydaktyczny lekcji, a zwłaszcza: stosowanie form i metod pracy zwiększających zaciekawienie uczniów, dostosowanie języka i doboru treści do możliwości poznawczych uczniów, trafne ustalenie wymagań edukacyjnych i rzetelne ocenianie osiągnięć szkolnych.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, rodzina, środowisko społeczno-kulturowe, motywacja, egzamin, uczenie się
TESE descriptors: learning outcome, re-assessment, family, socio-cultural environment, motivation, examination, learning
Publikacje:
  • Kutajczyk, T. (2006). Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowań osiągnięć uczniów na sprawdzianie w 2006 roku – analiza porównawcza gmin. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2007_10_19_Analiza_porownawcza_gmin.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"