BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowania osiągnięć uczniów na sprawdzianie 2006 – analiza porównawcza dwóch szkół o różnych wynikach sprawdzianu
Projekt badawczy:
  • Podnoszenie skuteczności kształcenia
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Barbara Przychodzeń
Abstrakt:

Głównym celem badania było ustalenie związku wybranych czynników kontekstowych z rezultatami sprawdzianu. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Podnoszenie skuteczności kształcenia na terenie wszystkich gmin z dwóch powiatów, z których w jednym uczniowie od kilku lat uzyskiwali wyniki średnie i powyżej średniej, natomiast w drugim powiecie – niskie. Raport obejmuje wybrane fragmenty powyższego projektu, obejmujące studium przypadku dwóch szkół podstawowych. Szkoły te uzyskały różne wyniki sprawdzianu w roku 2006. Badacze chcieli uzyskać odpowiedzi na pytania: Jak organizacja pracy szkoły wpływa na wyniki sprawdzianu? Jak organizacja i przebieg procesu kształcenia wpływają na wyniki sprawdzianu? Jak cechy indywidualne i środowisko życia ucznia wpływają na osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności na wyniki sprawdzianu? Jedną z metod badania była ankieta (większość pytań kwestionariuszowych opatrzona była skalą Likerta). Ankietą objęto 1205 szóstoklasistów, 61 wychowawców i 43 dyrektorów szkół podstawowych. Ponadto szczegółowo przeanalizowano wyniki sprawdzianu – w pierwszej szkole do sprawdzianu w 2006 roku przystąpiło 130 uczniów, w drugiej – 69. Analiza wyników badania pozwoliła na sformułowanie wniosku o dużym wpływie cech indywidualnych i środowiska życia uczniów na różnice średnich wyników sprawdzianu w poszczególnych szkołach; na zróżnicowanie to złożyła się również organizacja i przebieg procesu kształcenia w tych szkołach. 

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, uczenie się, uczeń, egzamin, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce
TESE descriptors: learning outcome, learning, pupil, examination, re-assessment, study progress
Publikacje:
  • Przychodzeń, B. (2007). Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowania osiągnięć uczniów na sprawdzianie 2006 – analiza porównawcza dwóch szkół o różnych wynikach sprawdzianu. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2007_10_19_Analiza_porownawcza_szkol.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"