
Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowania osiągnięć uczniów na sprawdzianie 2006 – analiza porównawcza dwóch szkół o różnych wynikach sprawdzianu |
Projekt badawczy: |
- Podnoszenie skuteczności kształcenia
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Barbara Przychodzeń |
Abstrakt: |
Głównym celem badania było ustalenie związku wybranych czynników kontekstowych z rezultatami sprawdzianu. Badanie przeprowadzono w ramach projektu Podnoszenie skuteczności kształcenia na terenie wszystkich gmin z dwóch powiatów, z których w jednym uczniowie od kilku lat uzyskiwali wyniki średnie i powyżej średniej, natomiast w drugim powiecie – niskie. Raport obejmuje wybrane fragmenty powyższego projektu, obejmujące studium przypadku dwóch szkół podstawowych. Szkoły te uzyskały różne wyniki sprawdzianu w roku 2006. Badacze chcieli uzyskać odpowiedzi na pytania: Jak organizacja pracy szkoły wpływa na wyniki sprawdzianu? Jak organizacja i przebieg procesu kształcenia wpływają na wyniki sprawdzianu? Jak cechy indywidualne i środowisko życia ucznia wpływają na osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności na wyniki sprawdzianu? Jedną z metod badania była ankieta (większość pytań kwestionariuszowych opatrzona była skalą Likerta). Ankietą objęto 1205 szóstoklasistów, 61 wychowawców i 43 dyrektorów szkół podstawowych. Ponadto szczegółowo przeanalizowano wyniki sprawdzianu – w pierwszej szkole do sprawdzianu w 2006 roku przystąpiło 130 uczniów, w drugiej – 69. Analiza wyników badania pozwoliła na sformułowanie wniosku o dużym wpływie cech indywidualnych i środowiska życia uczniów na różnice średnich wyników sprawdzianu w poszczególnych szkołach; na zróżnicowanie to złożyła się również organizacja i przebieg procesu kształcenia w tych szkołach. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, uczenie się, uczeń, egzamin, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
learning outcome, learning, pupil, examination, re-assessment, study progress |
Publikacje: |
- Przychodzeń, B. (2007). Uczenie się i jego rezultat w świetle wyników badania uwarunkowania osiągnięć uczniów na sprawdzianie 2006 – analiza porównawcza dwóch szkół o różnych wynikach sprawdzianu. Pobrane z http://www.oke.gda.pl/plikiOKE/Opracowania_wynikow/2007-2008/2007_10_19_Analiza_porownawcza_szkol.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.