BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Anna Gutowska
Abstrakt:

Na podstawie wyników badania próbowano opisać i zinterpretować zjawisko uczenia się dorosłych w sytuacji przyjaźni. Sformułowano następujące pytania badawcze: czym charakteryzuje się przyjaźń w opiniach badanych osób dorosłych oraz jakie uczenie się realizują w sytuacji przyjaźni? W badaniu wzięło udział 188 osób z Łodzi w wieku od 18 do 80 lat. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W badanej próbie przeważały kobiety (126); 22% populacji to osoby w wieku od 18 do 25 lat. Respondenci definiowali przyjaźń jako relację międzyludzką, opartą na zaufaniu, wsparciu i więzi emocjonalnej, co uznano za definicje zgodne z tymi podawanymi w literaturze przedmiotu. Zauważono, że na postrzeganie przyjaźni miała wpływ płeć badanych – kobiety nadawały przyjaźni częściej wymiar uczuciowy. Stwierdzono, że badani dorośli byli świadomi edukacyjnego wymiary przyjaźni – w większości dostrzegali możliwość uczenia się w sytuacji przyjaźni, czyli w okolicznościach nieformalnych. Okazało się, że potrzebę uczenia się w przyjaźni częściej deklarowały osoby starsze. Ponad połowa respondentów uważała, że w przeszłości i obecnie uczyła się i uczy się w przyjaźni. Na edukacyjny wymiar aktualnych relacji przyjacielskich częściej zwracały uwagę kobiety niż mężczyźni; wymieniało go także nieco więcej młodych respondentów.

Autorskie słowa kluczowe: przyjaźń, uczenie się w przyjaźni, edukacja nieformalna, raport z badań
Author's Keywords: friendship, learning in friendship,, informal educational, research raport
Deskryptory TESE: uczenie się grupowe, uczenie się przez całe życie, dorosły student, uczeń dorosły, relacje interpersonalne
TESE descriptors: group learning, lifelong learning, mature student, adult learner, interpersonal relations
Publikacje:
  • Gutowska, A. (2013). Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej. Rocznik Andragogiczny, 20, 367-386.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"