Abstrakt: |
Celem badania było określenie systemu oceniania ucznia podczas lekcji wychowania fizycznego w szkole podstawowej i gimnazjalnej, preferowanego przez studentki i studentów trzeciego roku wychowania fizycznego. W badaniu wzięło udział 114 osób, w tym 56 mężczyzn i 58 kobiet. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Respondentów pytano także o ewentualne doświadczenia ze sportem (trenowanie bądź nie w klubie sportowym). 81% studentów uważało, że poziom sprawności fizycznej nie powinien być oceniany stopniem szkolnym; tę odpowiedź najczęściej wskazywały kobiety, zwłaszcza trenujące obecnie w klubie sportowym (blisko 90% wskazań). W porównaniu z kobietami mężczyźni częściej są skłonni sądzić, że poziom sprawności fizycznej uczniów powinien być oceniany stopniem szkolnym. 84,5% studentek uważało, że powinno się oceniać wiadomości ucznia stopniem szkolnym; podobny odsetek mężczyzn wskazał tę odpowiedź. Kobiety najczęściej wystawiałyby stopnie szkolne za znajomość przepisów sportowych (blisko połowa), w dalszej kolejności za wiedzę o zdrowiu (9,1%), technice i taktyce różnych dyscyplin sportowych (7,8%) oraz bieżących wydarzeniach sportowych (7,8%). Podobnie mężczyźni najczęściej ocenialiby znajomość przepisów sportowych (38%); 22% studentów stawiałoby oceny za wiadomości dotyczące zdrowia, a 10% za wiedzę o technikach i taktykach różnych dyscyplin sportowych. Badacze podkreślają konieczność uświadamiania studentów wychowania fizycznego na temat ograniczeń i nieprawidłowości wynikających z oceniania stopniem szkolnym sprawności fizycznej uczniów. |