BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń na lekcji wf – ocena wiadomości i sprawności fizycznej
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Adam Kantanista, Katarzyna Kęsy
Abstrakt:

Celem badania było określenie systemu oceniania ucznia podczas lekcji wychowania fizycznego w szkole podstawowej i gimnazjalnej, preferowanego przez studentki i studentów trzeciego roku wychowania fizycznego. W badaniu wzięło udział 114 osób, w tym 56 mężczyzn i 58 kobiet. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Respondentów pytano także o ewentualne doświadczenia ze sportem (trenowanie bądź nie w klubie sportowym). 81% studentów uważało, że poziom sprawności fizycznej nie powinien być oceniany stopniem szkolnym; tę odpowiedź najczęściej wskazywały kobiety, zwłaszcza trenujące obecnie w klubie sportowym (blisko 90% wskazań). W porównaniu z kobietami mężczyźni częściej są skłonni sądzić, że poziom sprawności fizycznej uczniów powinien być oceniany stopniem szkolnym. 84,5% studentek uważało, że powinno się oceniać wiadomości ucznia stopniem szkolnym; podobny odsetek mężczyzn wskazał tę odpowiedź. Kobiety najczęściej wystawiałyby stopnie szkolne za znajomość przepisów sportowych (blisko połowa), w dalszej kolejności za wiedzę o zdrowiu (9,1%), technice i taktyce różnych dyscyplin sportowych (7,8%) oraz bieżących wydarzeniach sportowych (7,8%). Podobnie mężczyźni najczęściej ocenialiby znajomość przepisów sportowych (38%); 22% studentów stawiałoby oceny za wiadomości dotyczące zdrowia, a 10% za wiedzę o technikach i taktykach różnych dyscyplin sportowych. Badacze podkreślają konieczność uświadamiania studentów wychowania fizycznego na temat ograniczeń i nieprawidłowości wynikających z oceniania stopniem szkolnym sprawności fizycznej uczniów.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, ocenianie, nauczyciel, wiedza, sprawność
TESE descriptors: physical education, marking, teacher, knowledge, efficiency
Publikacje:
  • Kęsy, K. i Kantanista, A. (2014). Uczeń na lekcji wf – ocena wiadomości i sprawności fizycznej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 5, 27-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"