BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej
Data: 2011
Badacz: Dominika Kurpiel, Katarzyna Walęcka-Matyja
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: H1. Stan niepełnosprawności ucznia wpływa w znaczącym stopniu na pozycję zajmowaną przez niego w strukturze nieformalnej klasy. H2. Pozycja społeczna ucznia niepełnosprawnego zależy od poziomu jego uspołecznienia. H3. Osiągnięcia szkolne ucznia warunkują jego pozycję w strukturze nieformalnej klasy integracyjnej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę socjometryczną J.L. Moreno oraz arkusz skierowany do nauczycieli pełniących funkcję wychowawcy klasy. Badaniem objęto 39 uczniów (17 dziewcząt i 22 chłopców) dwóch klas integracyjnych (czwarta klasa) w wieku powyżej 10 lat, którzy uczęszczali do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi. Wśród respondentów znalazło się sześć osób niepełnosprawnych (w tym dwie osoby niepełnosprawne ruchowo, dwie osoby dotknięte autyzmem, jedna osoba upośledzona umysłowo w stopniu lekkim oraz jedna osoba z zaburzonym zachowaniem). Największy odsetek respondentów niepełnosprawnych (66%) osiągał przeciętny poziom uspołecznienia. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w skali zachowań antyspołecznych 33% badanych z tej grupy wyróżniało się wysokim wynikiem, 33% wynikiem przeciętnym, 17% bardzo wysokim i 17% bardzo niskim. Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła wykazać również, że wśród osób akceptowanych największy odsetek stanowiły osoby o bardzo wysokim i wysokim poziomie uspołecznienia oraz wykazujące bardzo niski i niski stopień zachowań antyspołecznych. Na podstawie zebranego materiału odnotowano, że wyższe oceny ucznia nie wpływały na wyższą ocenę społeczną w grupie szkolnej.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, uczeń, kształcenie integracyjne, postawa
TESE descriptors: classroom climate, social behaviour, interpersonal relations, intergroup relations, pupil, inclusive education, attitude
Publikacje:
  • Walęcka-Matyja, K. i Kurpiel, D. (2013). Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 37-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"