Tytuł badania: |
Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej |
Data: |
2011 |
Badacz: |
Dominika Kurpiel, Katarzyna Walęcka-Matyja |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: H1. Stan niepełnosprawności ucznia wpływa w znaczącym stopniu na pozycję zajmowaną przez niego w strukturze nieformalnej klasy. H2. Pozycja społeczna ucznia niepełnosprawnego zależy od poziomu jego uspołecznienia. H3. Osiągnięcia szkolne ucznia warunkują jego pozycję w strukturze nieformalnej klasy integracyjnej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę socjometryczną J.L. Moreno oraz arkusz skierowany do nauczycieli pełniących funkcję wychowawcy klasy. Badaniem objęto 39 uczniów (17 dziewcząt i 22 chłopców) dwóch klas integracyjnych (czwarta klasa) w wieku powyżej 10 lat, którzy uczęszczali do Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi. Wśród respondentów znalazło się sześć osób niepełnosprawnych (w tym dwie osoby niepełnosprawne ruchowo, dwie osoby dotknięte autyzmem, jedna osoba upośledzona umysłowo w stopniu lekkim oraz jedna osoba z zaburzonym zachowaniem). Największy odsetek respondentów niepełnosprawnych (66%) osiągał przeciętny poziom uspołecznienia. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem w skali zachowań antyspołecznych 33% badanych z tej grupy wyróżniało się wysokim wynikiem, 33% wynikiem przeciętnym, 17% bardzo wysokim i 17% bardzo niskim. Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła wykazać również, że wśród osób akceptowanych największy odsetek stanowiły osoby o bardzo wysokim i wysokim poziomie uspołecznienia oraz wykazujące bardzo niski i niski stopień zachowań antyspołecznych. Na podstawie zebranego materiału odnotowano, że wyższe oceny ucznia nie wpływały na wyższą ocenę społeczną w grupie szkolnej. |
Deskryptory TESE: |
atmosfera w klasie, zachowania społeczne, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, uczeń, kształcenie integracyjne, postawa |
TESE descriptors: |
classroom climate, social behaviour, interpersonal relations, intergroup relations, pupil, inclusive education, attitude |
Publikacje: |
- Walęcka-Matyja, K. i Kurpiel, D. (2013). Uczeń niepełnosprawny w klasie integracyjnej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 37-52.
|