BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń upośledzony umysłowo w stopniu lekkim (charakterystyka na przykładzie wybranej grupy)
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Edward Pasternak
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka ucznia upośledzonego w stopniu lekkim. Badaniem objęto 34 osoby, w tym 16 dziewcząt i 18 chłopców w wieku od 10 do 19 lat. 11 badanych miało 15 lat. Uczniowie uczęszczali do klas IV–VIII szkoły podstawowej albo do zasadniczej szkoły zawodowej. Najwięcej wśród badanych było ośmioklasistów (14). Materiały zebrali słuchacze Podyplomowego Studium z Pedagogiki Specjalnej (Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie). Do badania wykorzystano arkusz opracowany w 1989 pod kierunkiem Edwarda Pasternaka. Arkusz obejmował m.in. takie dane jak: ogólne informacje o uczniu, charakterystykę psychologiczną ucznia, dane o jego rodzinie, warunki wychowawcze w rodzinie, cechy osobowości, charakterystykę pedagogiczną itp. Stan zdrowia 25 uczniów określono jako dobry, średni zaś stwierdzono u dziewięciu osób. Czterech badanych wymagało stałej opieki lekarskiej, ośmiu – specjalistycznej. U 15 uczniów stwierdzono koncentrację uwagi w normie, u 19 – zaburzoną, u 29 zaobserwowano łatwe nawiązywanie kontaktu, utrudnione – u 5 osób. 10 uczniów miało dysortografię, 2 – dysleksję, 3 – dysgrafię i dysortografię. 21 uczniów nie sprawiało trudności wychowawczych. Niewłaściwe zachowania występowały u 13 badanych. Na ogół respondenci mieli pozytywny stosunek do nauki. 10 badanych uczyło się bardzo dobrze, 14 – dobrze, 10 – dostatecznie. 9 osób pracowało w szybkim tempie, 8 – wolnym; 22 uczniów pracowało samodzielnie, 12 – oczekiwało pomocy z zewnątrz. 27 badanych określono jako zaradnych, 7 – jako niezaradnych. Tylko połowa uczniów uczęszczała do przedszkola, prawie wszyscy byli w trakcie lub mieli za sobą naukę w szkole podstawowej. 3 osoby ukończyły masową szkołę podstawową i zostały skierowane do zawodowej szkoły specjalnej. 11 ojców i 8 matek badanych dzieci było alkoholikami. 11 badanych nie miało oddzielnego miejsca do spania, 7 osobom zaś opiekunowie nie mogli zapewnić dobrych warunków do odrabiania lekcji. Najczęściej u badanych pojawiały się takie cechy i czynniki jak: rozwój fizyczny w normie i dobry lub średni stan zdrowia, bardzo dobre i dobre wyniki w nauce, samodzielność pracy, pogodny nastrój, zaradność życiowa, specjalne uzdolnienia i różne zainteresowania.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, rodzina, zdrowie, choroba
TESE descriptors: special educational needs, learning difficulty, disability, physical disability, family, health, illness
Publikacje:
  • Pasternak, E. (2000). Uczeń upośledzony umysłowo w stopniu lekkim (charakterystyka na przykładzie wybranej grupy). Wychowanie na co Dzień, 1-2, 19-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"