BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń w szkole – czyli dlaczego Marek Aureliusz miał szczęście?
Typ badania: podłużne
Data: [1993] – [1996]
Badacz: Dorota Turska
Abstrakt:

Badanie dotyczyło zmiany postaw twórczych uczniów rozpoczynających naukę w szkołach ponadpodstawowych różnego typu: Liceum Plastyczne, Liceum Ogólnokształcące i Technikum Geodezyjno-Drogowe w Lublinie oraz po trzech latach kształcenia. Zastosowano Kwestionariusz KANH S. Popka, Kwestionariusz R.B. Catella. Wyodrębniono grupę uczniów najbardziej twórczych spośród rozpoczynających naukę (GT) i uczniów najbardziej odtwórczych (GO). W grupie GT istotne zmiany w drugiej fazie pomiaru dotyczyły czterech z siedmiu analizowanych wymiarów postawy twórczej, odnotowano spadek wyników w zakresie skal nonkonformizmu i heurystyki. W pierwszej fazie pomiaru nie odnotowano różnic ze względu na typ szkoły, w drugim etapie odnotowano różnice między LO i LP. W grupie GT dynamika zmian była mniejsza, największa zmiana dotyczyła spadku na skali konformizmu (wynik mieścił się w sferze wysokich); w obu fazach nie odnotowano różnic w wartościach poziomów postawy twórczej ze względu na typ szkoły. Badani odtwórczy prezentowali podobną strukturę postawy twórczej jak uczniowie liceum. Analiza cech osobowości wykazała, że młodzież wysoko kreatywna cechowała się dominatywnością, dojrzałością emocjonalną, ekspansywnością, samowystarczalnością, była bardziej odporna na zagrożenia, przejawiała mniejsze nasilenie schizotymii, niższe napięcie ergiczne; poziom niepokoju oscylował wokół przeciętnej, był istotnie niższy niż w grupie GO. Występująca po trzech latach tendencja do zmniejszenia odrębności grup ekstremalnych współwystępowała ze zmianami w strukturze osobowości, profil stał się bliższy wartościom przeciętnym. Dynamika zmian postawy i osobowości u uczniów w grupie odtwórczej była znikoma. Stwierdzono, że wyniki obrazują wpływ treningu edukacyjnego na dynamikę postawy twórczej młodzieży; nonkonformistyczno-heurystyczne strategie działań okazują się nieprzydatne dla twórczych uczniów wszystkich typów szkół, szczególnie liceum; kształcenie wpływa na postawę twórczą w sposób destrukcyjny, rozbija strategie działań i wpływa na zmiany osobowości. Sformułowano sugestie dla pedagogów dotyczące akceptacji i wpierania indywidualności ucznia, korekty programów nauczania, roli nauczyciela w procesie rozwoju ucznia.

Deskryptory TESE: kreatywność, szkoła średnia, psychologia, postawa, osobowość, uczeń
TESE descriptors: creativity, secondary school, psychology, attitude, personality, pupil
Publikacje:
  • Turska, D. (1996). Uczeń w szkole – czyli dlaczego Marek Aureliusz miał szczęście? Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 145-156.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"