Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych |
Projekt badawczy: |
- Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Jan Cieciuch, Natalia Cybis, Ewa Drop, Tomasz Rowiński |
Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w ramach projektu systemowego Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym, realizowanego w ramach Priorytetu III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałania 3.3.3: Modernizacja metod i treści kształcenia. Jednym z działań w projekcje jest przeprowadzenie badania: Badanie istniejącego systemu wspierania ucznia zdolnego, czyli kompleksowa analiza rozwiązań systemowych w zakresie pracy z uczniem zdolnym, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk stosowanych zarówno w Polsce, jak i zagranicą (cyt. za: http://www.roktalentow.men.gov.pl/projekt-strona-glowna/item/261). Celem badania było dokonanie analizy narzędzi służących do diagnozy predyspozycji i zdolności uczniów na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Analiza ta miała służyć przygotowaniu osób zaangażowanych w proces edukacji dzieci i młodzieży do identyfikacji i stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju uzdolnień uczniów. Analizie poddano wybrane, dostępne w Polsce narzędzia psychometryczne, w tym komercyjne i niekomercyjne, arkusze obserwacyjne i skale nominacyjne dla nauczycieli oraz metody stosowane w diagnostyce miękkiej (wywiad, obserwacja). W raporcie dokonano również przeglądu literatury oraz usystematyzowano definicje i pojęcia związane z diagnozowaniem zdolności. W wyniku badania sformułowano rekomendacje polegające na wprowadzeniu profilaktyki, pakietu aktów prawnych i zaplecza uzupełniającego oraz zaproponowano trzyetapowy proces identyfikacji ucznia zdolnego: 1) zastosowanie narzędzi psychmetrycznych dla nauczycieli oraz arkusza obserwacyjnego; 2) weryfikację zdolności w ramach warsztatów i zajęć; 3) diagnozy zdolności ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sformułowano również bardziej szczegółowe rekomendacje dotyczące skal obserwacyjnych stosowanych przez nauczycieli, skal dla psychologów diagnozujących osiągnięcia ucznia oraz rozwiązań systemowych. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony uczeń, uzdolniony, nauczyciel, psycholog szkolny, test standaryzowany, rozwój dziecka, motywacja |
TESE descriptors: |
gifted pupil, gifted, teacher, educational psychologist, standardised test, child development, motivation |
Publikacje: |
- Cybis, N., Drop, E., Rowiński, T. i Cieciuch, J. (2012). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1694:ucze-zdolny-analiza-dostpnych-narzdzi-diagnostycznych&id=104:raporty-z-bada&Itemid=1355
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.