BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych
Projekt badawczy:
  • Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Jan Cieciuch, Natalia Cybis, Ewa Drop, Tomasz Rowiński
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu systemowego Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym, realizowanego w ramach Priorytetu III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałania 3.3.3: Modernizacja metod i treści kształcenia. Jednym z działań w projekcje jest przeprowadzenie badania: Badanie istniejącego systemu wspierania ucznia zdolnego, czyli kompleksowa analiza rozwiązań systemowych w zakresie pracy z uczniem zdolnym, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych praktyk stosowanych zarówno w Polsce, jak i zagranicą (cyt. za: http://www.roktalentow.men.gov.pl/projekt-strona-glowna/item/261). Celem badania było dokonanie analizy narzędzi służących do diagnozy predyspozycji i zdolności uczniów na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. Analiza ta miała służyć przygotowaniu osób zaangażowanych w proces edukacji dzieci i młodzieży do identyfikacji i stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju uzdolnień uczniów. Analizie poddano wybrane, dostępne w Polsce narzędzia psychometryczne, w tym komercyjne i niekomercyjne, arkusze obserwacyjne i skale nominacyjne dla nauczycieli oraz metody stosowane w diagnostyce miękkiej (wywiad, obserwacja). W raporcie dokonano również przeglądu literatury oraz usystematyzowano definicje i pojęcia związane z diagnozowaniem zdolności. W wyniku badania sformułowano rekomendacje polegające na wprowadzeniu profilaktyki, pakietu aktów prawnych i zaplecza uzupełniającego oraz zaproponowano trzyetapowy proces identyfikacji ucznia zdolnego: 1) zastosowanie narzędzi psychmetrycznych dla nauczycieli oraz arkusza obserwacyjnego; 2) weryfikację zdolności w ramach warsztatów i zajęć; 3) diagnozy zdolności ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sformułowano również bardziej szczegółowe rekomendacje dotyczące skal obserwacyjnych stosowanych przez nauczycieli, skal dla psychologów diagnozujących osiągnięcia ucznia oraz rozwiązań systemowych.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, uzdolniony, nauczyciel, psycholog szkolny, test standaryzowany, rozwój dziecka, motywacja
TESE descriptors: gifted pupil, gifted, teacher, educational psychologist, standardised test, child development, motivation
Publikacje:
  • Cybis, N., Drop, E., Rowiński, T. i Cieciuch, J. (2012). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Pobrane z http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1694:ucze-zdolny-analiza-dostpnych-narzdzi-diagnostycznych&id=104:raporty-z-bada&Itemid=1355
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"