Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jaki poziom zdolności prezentują uczniowie klas I-III w zakresie inteligencji, uzdolnień twórczych – sprawność myślenia dywergencyjnego, płynność i giętkość myślenia, wrażliwość na problemy, oryginalność rozwiązań, uzdolnień specjalnych (muzycznych i plastycznych). Badaniem objęto 943 uczniów klas I-III; jako przedmiot analiz przyjęto umiejętność rozwiązywania problemów otwartych i zamkniętych, wytwory plastyczne, aktywność wokalną. W klasach pierwszych 26,2% uczniów przejawiało wysoki poziom inteligencji, 52,2% przeciętny, 21,6% niski. W klasie drugiej wysoki poziom przejawiało 41,4%, w klasie trzeciej 50,4%. W zakresie płynności myślenia wysoki poziom uzyskało 36,6% uczniów klas pierwszych, 31,6% klas drugich, 28,8% klas trzecich; niski poziom odpowiednio 35,9%, 32,%, 31,7%; różnice między klasami były istotne statystycznie. W zakresie giętkości myślenia wysokie wyniki uzyskało 21,6% uczniów klasy pierwszej, 30,7% klasy drugiej, 26,8% klasy trzeciej, niskie wyniki odpowiednio 42,9%,32,9%, 26,6%; różnice były istotne statystycznie. W zakresie dostrzegania problemów wyniki były najniższe w porównaniu z trzema pozostałymi; w klasie pierwszej wiele problemy w przedstawionych sytuacjach dostrzegała jedna piąta, w klasie drugiej jedna trzecia, w klasie trzeciej jedna piąta; najniższe wyniki uzyskało 33% dzieci z klasy pierwszej, 22,7% z drugiej, 41,4% z trzeciej; różnice były istotne statystycznie. W zakresie oryginalności myślenia wyniki wysokie uzyskało 43,3% uczniów klasy drugiej, 12% klasy trzeciej, wyniki niskie 29,8% i 59,7%; różnice były istotne statystycznie. Liczebność grup uzyskujących we wszystkich cechach myślenia wyniki wysokie wyniosła 5,5%, w poszczególnych zakresach 20-30%. W zakresie uzdolnień plastycznych wyraźnie uzdolnionych było 12,5% dzieci z klasy pierwszej, 13,1% z drugiej, 10,1% z trzeciej; przeciętnie uzdolnionych odpowiednio 67,8%, 64,5%, 63,3%; brak uzdolnień stwierdzono u odpowiednio 19,7%, 22,4%, 26,6%; nie wykryto istotnych statystycznie różnic. W zakresie uzdolnień muzycznych różnice były istotne statystycznie; niski poziom uzdolnień prezentowało 8,7% uczniów klasy pierwszej, 4,8% klasy drugiej, 8,2% klasy trzeciej; 77,5% uczniów miało uzdolnienia przeciętne. Wyodrębniono 643 przypadki uzdolnień, intelektualne stwierdzono u 411 dzieci, twórcze u 52, plastyczne u 112, muzyczne u 68. Stwierdzono, że 520 dzieci miało wysoki poziom zdolności i uzdolnień, 415 wykazywało uzdolnienia jednokierunkowe, 87 dwukierunkowe, 18 trzykierunkowe. |