BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczestnictwo dziecka 6-letniego w edukacji szkolnej
Instytucja:
Data: wrzesień 2013 – luty 2014
Badacz: Jacek Krawczyk, Beata Maria Nowak
Abstrakt:

Badanie stanowiło kontynuację wstępnego eksperymentu poświęconego dzieciom sześcioletnim, uczęszczającym do szkoły podstawowej. Przedmiot badawczy stanowiły takie zagadnienia jak: 1) ocena przygotowania szkół i nauczycieli do obliczenia wieku szkolnego uczniów; 2) ocena przygotowania dzieci do rozpoczęcia nauki w I klasie w wieku 6 lat; 3) zebranie zaobserwowanych przez rodziców i nauczycieli problemów adaptacyjnych (trudności) dzieci 6-letnich w I klasie (w roku szkolnym 2012/2013); 4) zebranie zaobserwowanych przez rodziców i nauczycieli pozytywnych zmian w funkcjonowaniu szkolnym dzieci 6-letnich – uczniów klas I; 5) działania szkół skierowane do rodziców dzieci 6-letnich (nabór 2012/2013). Dobór reprezentatywnej ogólnopolskiej próby (rodziców, którzy zdecydowali o rozpoczęciu przez ich dzieci nauki w wieku sześciu lat, oraz nauczycieli uczących te dzieci) miał charakter dwustopniowy (w pierwszej kolejności wylosowano 40 lokalizacji z zachowaniem warstwowania na podstawie wielkości miejscowości oraz rozproszenia pomiędzy województwa). Następnie za pośrednictwem losowania prostego wytypowano szkoły w obrębie danej miejscowości (ich liczba była proporcjonalna do wielkości miejscowości). Finalnie w badaniu uczestniczyły 144 szkoły (zebrano wypowiedzi 457 rodziców z 82 szkół oraz 155 nauczycieli zatrudnionych w 89 szkołach). Dzieci ankietowanych rodziców uczęszczały w trakcie badania do klasy drugiej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Na podstawie zrealizowanego badania stwierdzono, że zdecydowana większość (ponad 79%) rodziców wyraziła gotowość ponownego podjęcia decyzji o rozpoczęciu przez ich dzieci edukacji szkolnej w wieku sześciu lat. Wykazano, że wśród działań informacyjnych dla rodziców szkoły najczęściej organizowały ogólne spotkania informacyjne (ponad 88% odpowiedzi udzielonych przez rodziców), zamieszczały informacje na stronie internetowej szkoły (ponad 68%) oraz organizowały indywidualne spotkania z wychowawcami klas pierwszych (ponad 67%). Zdaniem większości rodziców (89,4%) szkoły były przygotowane na przyjęcie sześciolatków dobrze lub dobrze z zastrzeżeniami (wśród nauczycieli odsetek osób oceniających dobre przygotowanie szkół wynosił 70,6%). Według badanych pedagogów zastrzeżenia powodowały m.in. takie aspekty jak: brak drugiego nauczyciela do pomocy, zbyt małe sale, brak kącików do zabaw czy brak pomocy dydaktycznych. Ponadto ustalono, że w opinii 96,6% rodziców przygotowanie nauczycieli do pracy z sześciolatkami było dobre lub dobre z zastrzeżeniami. Jednocześnie na podstawie zgromadzonych odpowiedzi ujawniono, że zdaniem 74,2% rodziców dzieci nie miały żadnych problemów z adaptacją do nowej sytuacji szkolnej, a 87% potwierdziło zaobserwowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i działaniu swoich dzieci, które rozpoczęły edukację w wieku sześciu lat.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, wiek wstępowania do szkoły, wiek, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, rodzice, nauczyciel, postawa
TESE descriptors: attitude towards school, school starting age, age, transition from pre-primary to primary education, primary school, parents, teacher, attitude
Publikacje:
  • Nowak, B.M. i Krawczyk, J. (2014). Uczestnictwo dziecka 6-letniego w edukacji szkolnej. Pobrane z http://pedagogium.pl/dokumenty/wydarzenia/raport_6latki.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"