
Obserwuj
Tytuł badania: |
Uczestnictwo dziecka 6-letniego w edukacji szkolnej |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2013 – luty 2014 |
Badacz: |
Jacek Krawczyk, Beata Maria Nowak |
Abstrakt: |
Badanie stanowiło kontynuację wstępnego eksperymentu poświęconego dzieciom sześcioletnim, uczęszczającym do szkoły podstawowej. Przedmiot badawczy stanowiły takie zagadnienia jak: 1) ocena przygotowania szkół i nauczycieli do obliczenia wieku szkolnego uczniów; 2) ocena przygotowania dzieci do rozpoczęcia nauki w I klasie w wieku 6 lat; 3) zebranie zaobserwowanych przez rodziców i nauczycieli problemów adaptacyjnych (trudności) dzieci 6-letnich w I klasie (w roku szkolnym 2012/2013); 4) zebranie zaobserwowanych przez rodziców i nauczycieli pozytywnych zmian w funkcjonowaniu szkolnym dzieci 6-letnich – uczniów klas I; 5) działania szkół skierowane do rodziców dzieci 6-letnich (nabór 2012/2013). Dobór reprezentatywnej ogólnopolskiej próby (rodziców, którzy zdecydowali o rozpoczęciu przez ich dzieci nauki w wieku sześciu lat, oraz nauczycieli uczących te dzieci) miał charakter dwustopniowy (w pierwszej kolejności wylosowano 40 lokalizacji z zachowaniem warstwowania na podstawie wielkości miejscowości oraz rozproszenia pomiędzy województwa). Następnie za pośrednictwem losowania prostego wytypowano szkoły w obrębie danej miejscowości (ich liczba była proporcjonalna do wielkości miejscowości). Finalnie w badaniu uczestniczyły 144 szkoły (zebrano wypowiedzi 457 rodziców z 82 szkół oraz 155 nauczycieli zatrudnionych w 89 szkołach). Dzieci ankietowanych rodziców uczęszczały w trakcie badania do klasy drugiej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Na podstawie zrealizowanego badania stwierdzono, że zdecydowana większość (ponad 79%) rodziców wyraziła gotowość ponownego podjęcia decyzji o rozpoczęciu przez ich dzieci edukacji szkolnej w wieku sześciu lat. Wykazano, że wśród działań informacyjnych dla rodziców szkoły najczęściej organizowały ogólne spotkania informacyjne (ponad 88% odpowiedzi udzielonych przez rodziców), zamieszczały informacje na stronie internetowej szkoły (ponad 68%) oraz organizowały indywidualne spotkania z wychowawcami klas pierwszych (ponad 67%). Zdaniem większości rodziców (89,4%) szkoły były przygotowane na przyjęcie sześciolatków dobrze lub dobrze z zastrzeżeniami (wśród nauczycieli odsetek osób oceniających dobre przygotowanie szkół wynosił 70,6%). Według badanych pedagogów zastrzeżenia powodowały m.in. takie aspekty jak: brak drugiego nauczyciela do pomocy, zbyt małe sale, brak kącików do zabaw czy brak pomocy dydaktycznych. Ponadto ustalono, że w opinii 96,6% rodziców przygotowanie nauczycieli do pracy z sześciolatkami było dobre lub dobre z zastrzeżeniami. Jednocześnie na podstawie zgromadzonych odpowiedzi ujawniono, że zdaniem 74,2% rodziców dzieci nie miały żadnych problemów z adaptacją do nowej sytuacji szkolnej, a 87% potwierdziło zaobserwowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i działaniu swoich dzieci, które rozpoczęły edukację w wieku sześciu lat. |
Deskryptory TESE: |
postawa wobec szkoły, wiek wstępowania do szkoły, wiek, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, szkoła podstawowa, rodzice, nauczyciel, postawa |
TESE descriptors: |
attitude towards school, school starting age, age, transition from pre-primary to primary education, primary school, parents, teacher, attitude |
Publikacje: |
- Nowak, B.M. i Krawczyk, J. (2014). Uczestnictwo dziecka 6-letniego w edukacji szkolnej. Pobrane z http://pedagogium.pl/dokumenty/wydarzenia/raport_6latki.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.