BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie o pracy swoich nauczycieli
Instytucja:
Data: 1997 – 1999
Badacz: Zofia Sroga
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów szkół zawodowych na temat swoich nauczycieli. Badanie przeprowadziło w swoich szkołach 52 nauczycieli przedmiotów zawodowych z województwa śląskiego. Nauczyciele byli jednocześnie uczestnikami Studium Pedagogicznego na Politechnice Śląskiej. W swoich placówkach uczyli przedmiotów głównie elektrycznych, mechanicznych, elektronicznych, budowlanych i ekonomicznych. Badaniem objęto 916 uczniów, w tym: 577 z klas I–II, 339 z klas III–IV. Kwestionariusz ankiety składał się z 18 pytań dotyczących m.in.: działań nauczycieli w zakresie uświadamiania celów lekcji, organizacji treści nauczania, rozbudzania zainteresowań, postawy nauczycieli i spełniania przez nich oczekiwań uczniów. Poszczególne wartości respondenci oceniali na podstawie pięciostopniowej skali. Ankieta miała charakter anonimowy. Badanie wykazało, że uczniowie dość wysoko oceniają uświadamianie celów i organizację treści nauczania przez swoich nauczycieli (wynik: powyżej 4). Wyżej oceniano czynności podejmowane w celu uświadamiania zadań nauczania całego kursu przedmiotu, niżej zaś poszczególne lekcje (średnia: poniżej 4). Blisko 40% ankietowanych nie udzieliło odpowiedzi na pytanie, czy treści lekcji sprzyjały realizacji uświadomionych celów. Wynik ten sugeruje, że nauczycielom nie do końca udaje się uświadomić uczniów o realizacji celów nauczania podczas poszczególnych lekcji. Uczniowie równie wysoko oceniali organizację treści nauczania i uczenia się. Okazało się, że większość nauczycieli przywiązuje dużą wagę do logicznego uporządkowania treści, przejrzystego prowadzenia zajęć, dobrego opanowania przez uczniów przerabianego materiału oraz eksponowania szerszych problemów, także wniosków, jeśli jest to tylko możliwe. Nieco gorzej uczniowie ocenili czynności podejmowane przez nauczycieli w celu rozbudzenia zainteresowania nauczanym przedmiotem (poniżej 4). Lepiej nauczyciele wywiązują się w opinii uczniów z troski o samodzielność ich myślenia i działania. Mimo niskich ocen w zakresie rozbudzania ciekawości uczniów cechy osobowości nauczycieli zostały bardzo docenione przez respondentów. Szczególnie wysoko ocenili oni wiedzę nauczycieli w zakresie znajomości nauczanego przedmiotu. Podobnie wysokie oceny otrzymała postawa nauczyciela wobec ucznia podczas lekcji. Uczestnictwo w lekcjach ocenianych nauczycieli znacznie spełniło oczekiwania respondentów. Na podstawie wyników badania zaproponowano następujące zmiany w sposobie prowadzenia lekcji: zwiększenie liczby godzin zajęć praktycznych; częstsze stosowanie pokazów, zachęcanie do dyskusji, opowiadanie ciekawostek; zadbanie o lepsze wyposażenie laboratoriów; zróżnicowanie sposobów odpytywania; wprowadzenie swobodniejszej atmosfery na lekcji.

Deskryptory TESE: szkoła średnia o profilu zawodowym, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń, ocena uczących się
TESE descriptors: vocational school, specialist teacher, teacher, teacher-student relation, evaluation of students
Publikacje:
  • Sroga, Z. (2000). Uczniowie o pracy swoich nauczycieli. Szkoła Zawodowa, 3, 4-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"