Abstrakt: |
Celem sondażu było zbadanie funkcjonowania licealistów w szkole. Przedmiotem badania były: trudności w trakcie nauki oraz wyobrażenia licealistów o przyczynach problemów; sposoby radzenia z trudnościami; sytuacje wywołujące stres szkolny i jego konsekwencje dydaktyczne; opinie uczniów o szkole; oczekiwania uczniów wobec nauczycieli; propozycje zmian szkolnych według uczniów. Ankietę przeprowadzono wśród uczniów klas pierwszych z następujących liceów: LO nr II im. Stefana Batorego, LO nr X im. Królowej Jadwigi, LO nr XIII im. Ludwika Waryńskiego, LO nr XIX im. Powstańców Śląskich, LO nr XXX im. Józefa Śniadeckiego, LO nr LVI im. Leona Kruczkowskiego, LO nr IX. Badana próba obejmowała 413 uczniów, w tym 243 dziewczęta oraz 170 chłopców. Dla 33% badanych licealistów największe problemy sprawiała fizyka, dla 13% – język rosyjski. Trudności w przyswajaniu materiału z tych przedmiotów różniły się w zależności od liceum. Wykazano, że najwięcej trudności sprawia język rosyjskich w tych liceach, w których uczniowie nie mieli większych problemów z fizyką. Do przyczyn trudności w nauce licealiści zaliczyli przede wszystkim sposób prowadzenia lekcji przez nauczyciela. 28% badanych deklarowało, że trudności w nauce bardzo często zniechęcały ich do uczenia się, dla 53% te problemy były trochę zniechęcające. Najczęściej wymieniano kolegę albo koleżankę z klasy jako osobę, która mogłaby pomóc w nauce w razie potrzeby. W ankiecie poproszono licealistów o zaznaczenie dwóch cech, które powinien posiadać dobry nauczyciel, cieszący się autorytetem wśród uczniów. Najczęściej na pierwszym miejscu wskazywano umiejętność przekazywania wiedzy (49%) oraz poczucie sprawiedliwości (17%). Do najbardziej rażących zachowań nauczycieli uczniowie zaliczyli: niesprawiedliwe stawianie ocen, uprzedzenia wobec uczniów, stronniczość i faworyzowanie. Na pytanie otwarte o propozycje zmian w szkole 1% respondentów odpowiedziało, że nic nie chce zmienić. Jednak 43% licealistów wprowadziłoby zmiany programowe, zwłaszcza uszczuplenie omawianego materiału albo zmianę statusu niektórych przedmiotów. 24% badanych chciałoby zmian dotyczących sposobu nauczania – według nich nauka powinna odbywać się przede wszystkim w szkole. Wnioski sformułowane na podstawie wyników badania są następujące: powodem trudności uczniów klas pierwszych liceów jest w wielu przypadkach niski poziom nauczania w szkołach podstawowych, zwłaszcza jeśli chodzi o fizykę oraz język rosyjski; trudności licealistów w nauce często są powodowane także przeładowaniem materiału; trudności w nauce powodują dużą frustrację wśród uczniów w liceum, jednak – jak sami oceniają – nie mogą liczyć na wsparcie osób bliskich w radzeniu z problemami szkolnymi; stopień aprobaty szkoły i zadowolenia z wyboru liceum zależy w największej mierze od samej szkoły, licealiści najczęściej motywują wybór nauki w liceum chęcią dostania się na studia; licealiści z uwagą obserwują zachowanie nauczyciela i oczekują od niego przede wszystkim umiejętności przekazywania wiedzy oraz sprawiedliwego traktowania. |