Abstrakt: |
Przedmiotem badania były funkcje edukacyjne palcówek upowszechniania kultury: Zakładowego Domu Kultury „Rekord” w Jędrzejowie, osiedlowego Klubu Kultury „Kumak” w Kielcach, Gminnego Ośrodka Kultury w Chęcinach oraz Młodzieżowego Centrum Kultury w Kielcach. Pytano, jakie cele działalności kulturalnej przyczyniają się do spełniania funkcji edukacyjnej placówki oraz jaka forma działalności sprzyja realizacji celów edukacyjnych. Do zebrania materiału posłużono się metodą monografii pedagogicznej z wykorzystaniem elementów sondażu diagnostycznego, a także wywiadu, obserwacji oraz analizy dokumentów. Obserwacji kontrolowanej poddano głównie zajęcia amatorskich kółek artystycznych. Na podstawie zebranych danych sformułowano następujące cele placówek wielofunkcyjnych: udostępnianie środowisku dorobku nauki i kultury, aktywizacja kulturalna i twórcza odbiorców, kształtowanie umiejętności organizowania wolnego czasu, pobudzanie dążeń samokształceniowych, rozwój placówki, dynamizacja działań. Wyodrębniono następujące cele placówek w zakresie funkcji edukacyjnej: upowszechnianie wiedzy i nauki, upowszechnianie sztuki i amatorskiej działalności artystycznej, działalność rekreacyjno-sportowa, działalność organizacyjna. W badanych placówkach organizowano następujące formy pracy kulturalno-oświatowej: prelekcje, odczyty, spotkania z ludźmi nauki i sztuki, kursy z zakresu wiedzy i techniki, językowe, związane z obsługą komputera, stałe formy pracy z uczestnikiem, np. zespoły amatorskie, dyskusyjne. |