Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów o czynnościach nauczycieli akademickich składających się na proces wychowawczy. Badaniem objęto 800 studentów i 60 nauczycieli; każda grupa studencka anonimowo opiniowała konkretnego nauczyciela, z którym miała zajęcia co najmniej przez semestr, każdy nauczyciel oceniał swoje działania w stosunku do grupy. Realizację egzekwowania podstawowych obowiązków od studentów 61,5% badanych studentów określiło jako pełną, 37,5% jako połowiczną, 1% stwierdziło jej brak; 60% nauczycieli uznało ją za pełną, 40% za połowiczną. Realizację rozwijania merytorycznych zainteresowań studentów 25% badanych studentów określiło jako pełną, 58% jako połowiczną, 17% stwierdziło jej brak; 67,7% nauczycieli uznało ją za pełną, 33,3% za połowiczną. Realizację utrzymywania kontaktów pozauczelnianych ze studentami 3% określiło jako pełną, 10,5% jako połowiczną, 86,5% stwierdziło brak; 67,7% nauczycieli nie realizowało jej w ogóle, 10% nauczycieli uznało ją za połowiczną, 6,7% stwierdziło jej brak. Realizację spełniania funkcji doradczej dla studentów 38% określiło jako pełną, 42% jako połowiczną, 20% stwierdziło jej brak; 80% nauczycieli uznało ją za pełną, 20% za połowiczną. Realizację stanowienia wzoru do naśladowania 22% studentów określiło jako pełną, 55% jako połowiczną, 23% stwierdziło brak; 33,3% nauczycieli uznało ją za pełną, 66,7% za połowiczną. Stwierdzono, że realizacja funkcji wychowawczej w opinii studentów świadczyła o bardzo słabych kwalifikacjach nauczycieli akademickich w tym zakresie; w znacznym stopniu od założeń odbiegała szczególnie realizacja utrzymywania kontaktów pozauczelnianych ze studentami, stanowienia wzoru do naśladowania, rozwijania zainteresowań merytorycznych studentów. |