BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcja społeczna współczesnych internatów i burs szkolnych
Data: 2006 – 2007
Badacz: Beata Zięba-Kołodziej
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są przyczyny podejmowania przez internaty i bursy dodatkowych zadań i jakie to rodzi problemy w ich codziennym funkcjonowaniu? W jaki sposób placówki radzą sobie z pozyskiwaniem funduszy i na co je przeznaczają? Kto jest beneficjentem nowych usług placówek? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą teorii ugruntowanej, którą uzupełniono, wykorzystując pomiar, ankietę, wywiad, obserwację oraz analizę dokumentów. Badaniem objęto cztery placówki w województwie świętokrzyskim (dwa internaty i dwie bursy). Łącznie w badaniu wzięło udział 172 wychowanków, 19 wychowawców oraz kadra kierownicza placówek (cztery osoby). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że przyczyną podejmowania działań zarobkowych przez internaty i bursy był niewystarczający przydział środków na utrzymanie i działalność edukacyjną. Wśród innych powodów podejmowania działań finansowych znalazła się także rywalizacja pomiędzy samymi zakładami typu internatowego. Najczęściej spotykaną formą pozyskiwania funduszy przez placówki jest wynajmowanie pomieszczeń (w ciągu całego roku lub jedynie w sezonie wiosenno-letnim) dla grup wycieczkowych, obozów, a także udostępnianie bazy noclegowej indywidualnym klientom. Zgromadzone środki finansowe najczęściej przeznaczane były na modernizację budynków, zakup nowego wyposażenia oraz wymianę lub remont sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, grzewczej czy elektrycznej. Okazało się również, że tylko nieznaczną część pozyskanych funduszy przeznacza się na realizację zadań wychowawczych.

Autorskie słowa kluczowe: internat, bursa, funkcja społeczna, teoria ugruntowana
Author's Keywords: the dormitory, the boarding-school, the social function, grounded theory
Deskryptory TESE: zakwaterowanie studentów, zarządzanie finansami, placówka edukacyjna, uczeń, wyposażenie, szkoła z internatem
TESE descriptors: student housing, financial management, educational institution, pupil, equipment, boarding school
Publikacje:
  • Zięba-Kołodziej, B. (2009). Funkcja społeczna współczesnych internatów i burs szkolnych. Pedagogika Społeczna, 3-4, 75-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"