Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są przyczyny podejmowania przez internaty i bursy dodatkowych zadań i jakie to rodzi problemy w ich codziennym funkcjonowaniu? W jaki sposób placówki radzą sobie z pozyskiwaniem funduszy i na co je przeznaczają? Kto jest beneficjentem nowych usług placówek? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą teorii ugruntowanej, którą uzupełniono, wykorzystując pomiar, ankietę, wywiad, obserwację oraz analizę dokumentów. Badaniem objęto cztery placówki w województwie świętokrzyskim (dwa internaty i dwie bursy). Łącznie w badaniu wzięło udział 172 wychowanków, 19 wychowawców oraz kadra kierownicza placówek (cztery osoby). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że przyczyną podejmowania działań zarobkowych przez internaty i bursy był niewystarczający przydział środków na utrzymanie i działalność edukacyjną. Wśród innych powodów podejmowania działań finansowych znalazła się także rywalizacja pomiędzy samymi zakładami typu internatowego. Najczęściej spotykaną formą pozyskiwania funduszy przez placówki jest wynajmowanie pomieszczeń (w ciągu całego roku lub jedynie w sezonie wiosenno-letnim) dla grup wycieczkowych, obozów, a także udostępnianie bazy noclegowej indywidualnym klientom. Zgromadzone środki finansowe najczęściej przeznaczane były na modernizację budynków, zakup nowego wyposażenia oraz wymianę lub remont sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, grzewczej czy elektrycznej. Okazało się również, że tylko nieznaczną część pozyskanych funduszy przeznacza się na realizację zadań wychowawczych. |