BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Funkcja programująca wyobrażeń motorycznych jako czynnik kształtowania strategii rozwiązywania złożonych zadań ruchowych
Instytucja:
Data: październik 1992 – czerwiec 1993
Badacz: Halina Guła-Kubiszewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między wyobrażeniem motorycznym dziecka, powstałym w wyniku celowych działań nauczyciela, a uczeniem się złożonych czynności ruchowych. Próbowano także określić wpływ strategii programowania wewnętrznego na skuteczność rozwiązywania zadań ruchowych. Badaniem objęto 287 (135 chłopców, 152 dziewczęta) uczniów klas piątych z SP nr 1, 36, 45, 66 i 70 we Wrocławiu. Zastosowane metody: eksperyment pedagogiczny (cykl czterech lekcji, wykorzystanie filmu programowania wewnętrznego, modeli przestrzennych postaci ludzkiej, zestawu kinogramów ruchowych), testy osiągnięć szkolnych, analiza dokumentów, skala ocen, technika jednej grupy. Stwierdzono, że: wyobrażenia motoryczne są czynnikiem procesu regulacji działalności ruchowej; wpływ funkcji programującej na kształtowanie się wyobrażenia motorycznego zależy od fazy tego procesu – w fazie uczenia się największy wpływ mają parametry przestrzenne i czasowe, w fazie wykonywania praktycznego – siłowe; film programowania wewnętrznego jest skutecznym środkiem dydaktycznym w obu fazach, w fazie mentalnej należy go wzbogacać kontrolowaną werbalizacją działania ruchowego i stosować ją wielokrotnie aż do poprawnego ujęcia słownego; wyobrażenie motoryczne jest podstawą strategii programowania wewnętrznego, ma ona wpływ na realizację umysłowego programu działania; poziom skuteczności wyniku działania ruchowego zależy od stopnia konkretności celu; strategię programowania wewnętrznego należy wykorzystywać jako sposób postępowania metodycznego przyspieszający proces uczenia się złożonych czynności ruchowych.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, innowacja edukacyjna, rozwój motoryczny, szkoła podstawowa, uczeń, psychologia
TESE descriptors: physical education, educational innovation, motor development, primary school, pupil, psychology
Publikacje:
  • Guła-Kubiszewska, H. (1996). Funkcja programująca wyobrażeń motorycznych jako czynnik kształtowania strategii rozwiązywania złożonych zadań ruchowych. Wychowanie Fizyczne i Sport, 1, 19-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"