Tytuł badania: |
Funkcje marzeń według uczennic liceum, studentek i kobiet w wieku średnim |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Alina Kałużna-Wielobób |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie w jaki sposób kobiety w różnych okresach rozwojowych postrzegają znaczenie marzeń oraz jakie przypisują im funkcje. Badaniem objęto poniższe grupy: 158 uczennic klas pierwszych i drugich krakowskich liceów w wieku od 16 do 18 lat; 239 studentek różnych kierunków uczelni wyższych w Krakowie (Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie) w wieku od 19 do 24 lat; 112 kobiet ze środowiska wielkomiejskiego z wyższym i średnim wykształceniem w wieku od 35 do 50 lat. W badaniu wykorzystano wywiad ustrukturyzowany oraz ankietę dotyczącą marzeń. We wszystkich grupach badane do najczęstszych funkcji marzenia zaliczyły: rolę związaną ze stawianiem i realizacją celów (42%), źródło motywacji do działania (28%), nadawanie poczucia sensu życia (21%) oraz funkcję relaksującą (21%). Ustalono, że związek marzeń ze stawianymi celami oraz ich realizacją widziały przede wszystkim licealistki i studentki. Funkcję motywującą wskazywały częściej studentki oraz kobiety w średnim wieku. |
Autorskie słowa kluczowe: |
marzenia, funkcje marzeń, rola marzeń |
Author's Keywords: |
day-dream, functions of dreams (day-dreams), role of dreams |
Deskryptory TESE: |
płeć żeńska, postawa, osobowość, rozwój poznawczy, zachowania, relacja szkolnictwo – przemysł |
TESE descriptors: |
female, attitude, personality, cognitive development, behaviour, education-industry relation |
Publikacje: |
- Kałużna-Wielobób, A. (2011). Funkcje marzeń według uczennic liceum, studentek i kobiet w wieku średnim. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 64, 159-174.
|