Abstrakt: |
W badaniu poproszono nauczycieli nauczania początkowego o opinię na temat funkcji oceny. Ankietą objęto 280 nauczycieli z Krakowa i województwa krakowskiego, pracujących w szkołach państwowych, społecznych i prywatnych. Wyższe wykształcenie magisterskie miało 74 nauczycieli ze szkół państwowych, 49 ze szkół społecznych i 32 ze szkół prywatnych. 30 osób ze szkół państwowych i 12 z prywatnych legitymowało się wykształceniem wyższym zawodowym (tego typu wykształcenia nie miała ani jedna osoba pracująca w placówce społecznej). Wśród respondentów po studium nauczycielskim było 49 nauczycieli ze szkół państwowych, 16 ze społecznych (nie było w tej grupie ani jednego nauczyciela ze szkół prywatnych). Po szkole średniej z przygotowaniem pedagogicznym było 18 nauczycieli ze szkół państwowych. 73% respondentów wskazało, że ocena pełni funkcje informacyjne. Zdaniem 68% badanych główną funkcją oceny jest diagnoza, a w opinii 43% motywacja ucznia. 85% badanych wystawiało swoim uczniom ocenę opisową, tj. ustną i pisemny list, komentarz z dezaprobatą albo aprobatą. Ustnemu ocenianiu towarzyszyły często uśmiech, brawa, przytaknięcie, pogłaskanie. 56% nauczycieli oceniało uczniów za pomocą symboli graficznych (żeton, znaczek, kwiatuszek). Najwięcej badanych (93%) wybierało stopnie w skali od 1 do 6. Charakter szkoły nie wpływał generalnie na rozumienie funkcji oceny. Nauczyciele ze szkół społecznych stosowali nieco bardziej różnorodne formy oceniania, nie wyrażało to jednak zawsze modyfikacji funkcji oceniania. |