BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Refleksje nad sztuką czytania i pisania u progu reformy oświatowej
Data: [1999]
Badacz: Wanda Grelowska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycieli na temat elementarzy wykorzystywanych w pracy z dziećmi klas początkowych szkoły podstawowej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że wśród zalet korzystania z elementarza Litery E. i F. Przyłubskich nauczyciele wymieniali: przyzwyczajenie (które świadczy o niechęci badanych do unowocześniania ich metod pracy z dziećmi); ciekawy i łatwo przyswajalny materiał; ciągłość tematyczną materiału do czytania; tematyka uczy dziecka wartości rodzinnych, samodzielnego rozwiązywania problemów moralnych; zestaw wyrazów ułatwiający naukę gramatyki i ortografii; możliwość indywidualizacji nauczania: zeszyt B do pracy wyrównawczej i C do pracy z uczniem zaawansowanym; struktura elementarza pozwala nauczycielowi na urozmaicanie zajęć własnymi materiałami, pomysłami; dzieci mogą samodzielnie wykonywać zadania, to pobudza je do większej aktywności; uczniowie lubią ten podręcznik. Z kolei do wad podręcznika Przyłubskich respondenci zaliczyli: dezaktualizację tematów, zbytnią prostotę tekstów, małą wyrazistość ilustracji, brak rebusów i zagadek, kolejność liter opóźniającą czytanie sylab i wyrazów (najpierw samogłoski). Na podsatwie udzielonych odpowiedzi stwierdzono, że do negatywnej oceny najnowszych elementarzy przyczynia się zbytnia trudność poruszanych zagadnień gramatyczno-ortograficznych. Badani zauważyli, że dzieci mają kłopot z szybkim opanowaniem materiału, co może przyczynić się do zniechęcenia dalszą nauką. Taką wadę miał m.in. podręcznik Elementarz pierwszej klasy. Ele-mele M. Lorek, którego ładną szatę graficzną, aktualność treści i tematykę zachęcającą do zabawy przyćmił stopień trudności materiału i ćwiczeń. Nauczyciele dość wysoko oceniali podręcznik Język polski – klasa I. Elementarz J. Malczewskiego i H. Czerniawskiej. Zwracali uwagę na dobry zbiór ciekawych tekstów o dużych walorach literackich i poznawczych, tematykę dobraną do zainteresowań dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wymieniali jednak błędy rzeczowe (np. zaznacz samogłoskę D) i niedostatki graficzne. Do zalet Elementarza E. Bober i M. Brandt-Konopki badani nauczyciele zaliczyli: naprzemienne wprowadzanie samogłosek i spółgłosek, zgodność treści z ćwiczeniami, duży format czcionki i kolor, aktualność tekstów, różnorodność tematyczną, zróżnicowany poziom czytania, liniaturę do wprowadzania liter. Podręcznik ten nie ustrzegł się jednak wad: niewłaściwy format (długi prostokąt), zbyt trudny materiał do pracy samodzielnej, słownictwo, które może być niezrozumiałe dla ucznia klasy pierwszej.

Deskryptory TESE: ortografia, trudności w czytaniu, środki dydaktyczne, podręcznik, metoda nauczania, kompetencje językowe, umiejętności pisania
TESE descriptors: spelling, reading difficulty, teaching resourses, textbook, teaching method, language skills, written skills
Publikacje:
  • Grelowska, W. (2000). Refleksje nad sztuką czytania i pisania u progu reformy oświatowej. Kieleckie Studia Edukacji Wczesnoszkolnej, 3, 89-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"