BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Refleksja nad uczuciami i emocjami towarzyszącymi procesowi uczenia się a podręczniki do nauki języków obcych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Sebastian Chudak
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy autorzy podręczników do języka niemieckiego są świadomi znaczenia refleksji na temat emocji i uczuć towarzyszących uczeniu się na lekcjach oraz czy w wystarczającym stopniu aktywizują uczniów do tej refleksji. Analizie poddano wybrane podręczniki do nauki języka niemieckiego, których autorzy deklarowali, że pomagają w kształtowaniu postawy autonomicznej uczniów. Były to: Stufen International (Ernst Klett Verlag, 1995-2000); Delfin (Max Hueber Verlag, 2001); Berliner Platz (Langenscheidt, 2002-2004); Na und? (PWN, 1999-2000); em (Max Hueber Verlag, 1997-2000); Aspekte (Langenscheidt, 2007-2010); Unterwegs (Langenscheidt, 1998-1999). Wyniki analizy pozwoliły stwierdzić, że elementy eksplicytnego treningu strategii afektywnych zawierało pięć badanych podręczników: Stufen International, Berliner Platz, Na und?, Unterwegs i Aspekte (bezpośrednie omawianie w podręczniku problemów związanych na przykład z opuszczaniem zajęć, negatywnymi skutkami stresu u uczniów, ocenianiem uczniów itp.). Ilość i jakość informacji przekazywanych w poszczególnych podręcznikach różniły się jednak znacząco. Z kolei elementy implicytnego treningu strategii afektywnych pojawiły się praktycznie we wszystkich analizowanych podręcznikach (np. zachęcanie uczniów do pozytywnej identyfikacji z postacią uczącą się języka niemieckiego i tłumaczącą komuś innemu zasady tego języka). Ponownie jednak jakość i forma oferowanych treści pozostawały bardzo zróżnicowana. Ostatecznie wybrane podręczniki do nauki języka niemieckiego pomimo tego, że miały na celu promowanie postawy autonomicznej ucznia, rzadko i zazwyczaj jednorazowo uwzględniały treści z zakresu uświadamiania uczniom roli emocji w procesie uczenia się i wzmacniania ich własnych motywów do nauki. Zaobserwowano także skłonność autorów podręczników do koncentrowania się wyłącznie na negatywnych emocjach i uczuciach. Ponadto elementy implicytnego treningu strategii afektywnych były często tak zakamuflowane, że uczniowie mogli mieć trudności z ich identyfikacją i dokonaniem transferu na inne sytuacje uczenia się.

Deskryptory TESE: podręcznik, język, kompetencje językowe, niemiecki, psychologia, nauczanie, nauczanie języka, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: textbook, language, language skills, German, psychology, teaching, language teaching, foreign language teaching
Publikacje:
  • Chudak, S. (2011). Refleksja nad uczuciami i emocjami towarzyszącymi procesowi uczenia się a podręczniki do nauki języków obcych. Lingwistyka Stosowana, 4, 251-266.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"