BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reflective practitioners: expectations vs facts
Instytucja:
Data: luty 2009 – marzec 2009
Badacz: Magdalena Witkowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu refleksyjności nauczycieli języka obcego w kontekście idei refleksyjnego praktyka. Badanie przeprowadzono w 13 szkołach podstawowych z Gorzowa Wielkopolskiego; objęto nim 60 nauczycieli języka obcego (angielskiego, niemieckiego i francuskiego) o różnym stażu pracy (od roku do 33 lat). Zastosowano metodę kwestionariuszową z wykorzystaniem ankiety własnej konstrukcji składającej się z dziewięciu pytań. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 72% nauczycieli odczuwało potrzebę podejmowania refleksji związanej z nauczaniem, co też robiło 95% badanych. Proces autorefleksji przebiegał najczęściej w formie myśli (85%) lub rozmowy, szczególnie z innymi nauczycielami (82%), rzadziej w postaci robienia notatek (50%). Większość respondentów podejmowała refleksję po zakończeniu wszystkich lekcji prowadzonych danego dnia (63%), rzadziej zastanawiano się nad przebiegiem każdej lekcji tuż po jej zakończeniu (33%). Rozważania dotyczyły najczęściej stosowanych technik i metod nauczania. Nauczyciele młodsi stażem częściej od starszych kolegów podejmowali refleksję nad sposobami zachowania dyscypliny w klasie, starsi nauczyciele częściej od młodszych zastanawiali się zaś nad celami nauczania. W odczuciu badanych podejmowanie refleksji podwyższało jakość ich nauczania, szczególnie w zakresie planowania lekcji, wyboru materiałów i technik nauczania oraz rozwiązywania problemów z dyscypliną. 75% starszych nauczycieli określiło się jako refleksyjni praktycy. To samo uczyniło jedynie 50% nauczycieli młodszych stażem. 52% badanych było chętnych do doskonalenia swojej refleksyjności.

Author's Keywords: reflection, experience, teaching experience, practical knowledge, auto-reflection, self-evaluation, teacher development, reflective practitioners, teacher autonomy
Deskryptory TESE: nauczyciel, nauczanie, doświadczenie zawodowe, wiedza, praktyka pedagogiczna, samoocena, niemiecki, angielski, francuski
TESE descriptors: teacher, teaching, professional experience, knowledge, teaching practice, self-evaluation, German, English, French
Publikacje:
  • Witkowska, M. (2010). Reflective practitioners: expectations vs facts. Glottodidactica, 36, 179-189.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"