BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Refleksje nad umiejętnościami gimnazjalistów w zakresie zastosowania wiedzy w praktyce, czyli jak to z dachem było
Data: [2010]
Badacz: Karolina Kołodziej
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę uczniowskich rozwiązań egzaminu gimnazjalnego z zakresu matematyki w 2009 roku pod kątem metod rozwiązywania, sposobu prezentacji zapisu kolejnych kroków i popełnianych błędów w kontekście stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów (obszaru czwarty standardów wymagań egzaminacyjnych). W omawianym roku umiejętności tworzenia i realizacji planu rozwiązania oraz opracowywania i interpretacji wyników sprawdzało zadanie 34. Analizie poddano łącznie 788 rozwiązań tego zadania. Badani uczyli się w 32 oddziałach ośmiu szkół publicznych z terenu krakowskiej OKE. Dodatkowo przeprowadzono ankietę wśród dyrektorów szkół na temat sposobu tworzenia klas gimnazjalnych, realizacji siatki godzin matematyki, nauczycieli uczących w szkole, metod przygotowania uczniów do egzaminu oraz porównania wyników rocznej klasyfikacji w klasie trzeciej z wynikami egzaminów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wykonywali zadania otwarte o rozszerzonej odpowiedzi dotyczące rozwiązywania problemów na poziomie poniżej koniecznego i że zadanie to obniżyło zarówno obszar czwarty standardów wymagań egzaminacyjnych, jak i ogólny średni wynik szkół. Maksymalna różnica między szkołami w zakresie wykonania zadania wynosiła 44 punkty procentowe, czyli była o cztery punkty wyższa od różnicy wykonania całego zadania. Omawiane zadanie było najniżej punktowanym zadaniem na egzaminie w sześciu szkołach, w dwóch zaś nieco niższe wyniki uzyskano w przypadku zadania 35 dotyczącego umiejętności z trzeciego obszaru standardów wymagań egzaminacyjnych.

Deskryptory TESE: gimnazjum, egzamin, matematyka, rozwiązywanie problemów, wiedza
TESE descriptors: lower secondary, examination, mathematics, problem solving, knowledge
Publikacje:
  • Kołodziej, K. (2010). Refleksje nad umiejętnościami gimnazjalistów w zakresie zastosowania wiedzy w praktyce, czyli jak to z dachem było. Edukacja, 1, 85-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"