Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę uczniowskich rozwiązań egzaminu gimnazjalnego z zakresu matematyki w 2009 roku pod kątem metod rozwiązywania, sposobu prezentacji zapisu kolejnych kroków i popełnianych błędów w kontekście stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów (obszaru czwarty standardów wymagań egzaminacyjnych). W omawianym roku umiejętności tworzenia i realizacji planu rozwiązania oraz opracowywania i interpretacji wyników sprawdzało zadanie 34. Analizie poddano łącznie 788 rozwiązań tego zadania. Badani uczyli się w 32 oddziałach ośmiu szkół publicznych z terenu krakowskiej OKE. Dodatkowo przeprowadzono ankietę wśród dyrektorów szkół na temat sposobu tworzenia klas gimnazjalnych, realizacji siatki godzin matematyki, nauczycieli uczących w szkole, metod przygotowania uczniów do egzaminu oraz porównania wyników rocznej klasyfikacji w klasie trzeciej z wynikami egzaminów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wykonywali zadania otwarte o rozszerzonej odpowiedzi dotyczące rozwiązywania problemów na poziomie poniżej koniecznego i że zadanie to obniżyło zarówno obszar czwarty standardów wymagań egzaminacyjnych, jak i ogólny średni wynik szkół. Maksymalna różnica między szkołami w zakresie wykonania zadania wynosiła 44 punkty procentowe, czyli była o cztery punkty wyższa od różnicy wykonania całego zadania. Omawiane zadanie było najniżej punktowanym zadaniem na egzaminie w sześciu szkołach, w dwóch zaś nieco niższe wyniki uzyskano w przypadku zadania 35 dotyczącego umiejętności z trzeciego obszaru standardów wymagań egzaminacyjnych. |