BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Refleksje rodziców stosujących kary fizyczne wobec dzieci
Data: [2010]
Badacz: Monika Sajkowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie refleksji rodziców stosujących wobec dzieci kary fizyczne. Wywiady swobodne przeprowadzono z warszawskimi rodzicami, pytając o sytuacje umożliwiające odwołanie się do kary fizycznej, ograniczenia wynikające z wieku dzieci w stosowaniu kar fizycznych oraz o to, kto może karać dziecko. Zrealizowano 23 wywiady. Wszyscy badani posiadali wyższe wykształcenie oraz przynajmniej jedno dziecko, przy czym 10 osób posiadało dokładnie jedno, 10 – dwoje, jedna osoba – troje, dwie osoby – czworo. 14 osób posiadało dziecko w wieku do 18. roku życia, dziewięć – dzieci dorosłe. Wśród badanych znalazło się 20 kobiet i trzech mężczyzn. Analiza uzyskanych danych pozwoliła stwierdzić brak spójności w poglądach rodziców w zakresie stosowania kar fizycznych wobec własnych dzieci. Choć wszyscy badani karali w ten sposób swoje dzieci, a 2/3 jednoznacznie akceptowało bicie dzieci (przy pewnych ograniczeniach), rodzice określali swoje doświadczenia ze stosowaniem kar fizycznych jako traumatyczne dla nich samych. Jedynie dwie osoby wydawały się pogodzone z zastosowaniem kary fizycznej wobec dziecka, argumentując, że nie było innego wyjścia. Pozostali bardzo krytycznie oceniali swoje zachowanie, mówiąc, że doświadczali uczucia przykrości, wstydu, poczucia winy, niesmaku i wściekłości na siebie. Rodzice dzieci starszych rozpamiętywali karanie swoich dzieci, gdy te były młodsze. Również rodzice młodszych dzieci opowiadali o głębokiej traumie związanej z wymierzaniem kar.

Author's Keywords: parents, child, corporal punishment
Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, dziecko, przemoc, rodzice, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: child at risk, child, violence, parents, parent-child relation
Publikacje:
  • Sajkowska, M. (2010). Myślałam, że mi serce pęknie – refleksje rodziców stosujących kary fizyczne wobec dzieci. Chowanna, 1(34), 79-88.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"