BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Refleksje wokół oceny pracy i awansu zawodowego nauczycieli – szanse i zagrożenia
Data: [2002]
Badacz: Urszula Ordon
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli na temat ich oceny pracy i na temat kwestii awansu zawodowego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Wzięło w nim udział 89 nauczycieli przedszkoli i klas I-III z województw częstochowskiego i opolskiego. W próbie były same kobiety; 79,8% legitymowało się wyższym wykształceniem magisterskim, a 20,2% licencjackim. Staż pracy 70,7% badanych wynosił od 31 do 40 lat. 68,5% respondentek w ramach doskonalenia zawodowego brało udział w warsztatach, 47,1% w konferencjach metodycznych, a 34,8% w kursach. W opinii 55,1% nauczycielek poziom wykształcenia miał duży wpływ na ocenę pracy zawodowej, zdaniem 15,7% nie miał żadnego wpływu; 29,2% twierdziło, że ma niewielki wpływ. 89,8% ankietowanych było w pełni zadowolonych z uzyskanej oceny pracy pedagogicznej. Brak zadowolenia w tym zakresie charakteryzował 5,6% nauczycielek. Zdaniem blisko 80% badanych pozytywna ocena podnosi poczucie własnego znaczenia i dowartościowania. 95,6% nauczycielek deklarowało, że znają kryteria ocen stosowanych przez dyrektora. 4,4% takich kryteriów w ogóle nie znało. 79,9% akceptowało kryteria oceny stosowane przez dyrektora; brak akceptacji zadeklarowało 11,2%, a odpowiedzi nie udzieliło 8,9%. 70,7% nauczycielek planowało awans zawodowy, a pozostałe nie miały awansu w swoich planach na przyszłość. 48,3% nauczycielek pozytywnie oceniło projekt awansu zawodowego, 33,7% negatywnie, a 18% nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, samokształcenie, samoocena, samodzielne uczenie się, kurs
TESE descriptors: in-service teacher training, self-instruction, self-evaluation, independent learning, course
Publikacje:
  • Ordon, U. (2003). Refleksje wokół oceny pracy i awansu zawodowego nauczycieli – szanse i zagrożenia. W: T. Banaszkiewicz, W. Szlufik i A. Pękala (red.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka (s. 189-198). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"