Obserwuj
Tytuł badania: |
Wiadomości czy umiejętności? |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Małgorzata Boba, Maria Michlowicz |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, czy i w jakim stopniu nowy klucz punktowania zadań mógł mieć wpływ na odmienny wynik dla ucznia oraz w jaki sposób uzyskana w ten sposób informacja pozwoliła na jasny zwrotny komunikat na temat umiejętności uczniów. Badanie sporządzono na podstawie analizy funkcjonowania zadań opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną poprzez zapoznanie się z losowo wybranymi blisko 2300 protokołami weryfikacji (pierwszej oceny) z 2007 roku i blisko 2000 protokołami z 2008 roku. Postawiono następujące pytania badawcze: jak radzą sobie uczniowie z formułowaniem odpowiedzi do zadań bezpośrednio nawiązujących do wykazania się stopniem opanowania umiejętności; jakimi metodami uczniowie rozwiązują podobne zadania; co może być przyczyną egzaminacyjnego niepowodzenia uczniów w formułowaniu odpowiedzi do zadań bezpośrednio nawiązujących do wiadomości. Omówiono: poziom realizacji zadań bezpośrednio nawiązujących do wiadomości na danym etapie kształcenia, metody rozwiązywania zadań, hipotetyczne przyczyny egzaminacyjnego niepowodzenia realizujących wskazane zadania, wiadomości i umiejętności, znaczenie egzaminu doniosłego. Wyniki potwierdziły zasadę: aby edukacja szkolna była efektywna, należy nie tylko kształcić wiedzę, ale i rozwijać uczniowskie umiejętności.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, ocenianie, bilans umiejętności, niepowodzenie szkolne |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, marking, skills audit, school failure |
Publikacje: |
- Boba, M. i Michlowicz, M. (2008). Wiadomości czy umiejętności? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 539-546). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.