BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiadomości czy umiejętności?
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Małgorzata Boba, Maria Michlowicz
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy i w jakim stopniu nowy klucz punktowania zadań mógł mieć wpływ na odmienny wynik dla ucznia oraz w jaki sposób uzyskana w ten sposób informacja pozwoliła na jasny zwrotny komunikat na temat umiejętności uczniów. Badanie sporządzono na podstawie analizy funkcjonowania zadań opracowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną poprzez zapoznanie się z losowo wybranymi blisko 2300 protokołami weryfikacji (pierwszej oceny) z 2007 roku i blisko 2000 protokołami z 2008 roku. Postawiono następujące pytania badawcze: jak radzą sobie uczniowie z formułowaniem odpowiedzi do zadań bezpośrednio nawiązujących do wykazania się stopniem opanowania umiejętności; jakimi metodami uczniowie rozwiązują podobne zadania; co może być przyczyną egzaminacyjnego niepowodzenia uczniów w formułowaniu odpowiedzi do zadań bezpośrednio nawiązujących do wiadomości. Omówiono: poziom realizacji zadań bezpośrednio nawiązujących do wiadomości na danym etapie kształcenia, metody rozwiązywania zadań, hipotetyczne przyczyny egzaminacyjnego niepowodzenia realizujących wskazane zadania, wiadomości i umiejętności, znaczenie egzaminu doniosłego. Wyniki potwierdziły zasadę: aby edukacja szkolna była efektywna, należy nie tylko kształcić wiedzę, ale i rozwijać uczniowskie umiejętności.

 

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja, ocenianie, bilans umiejętności, niepowodzenie szkolne
TESE descriptors: examination, evaluation, marking, skills audit, school failure
Publikacje:
  • Boba, M. i Michlowicz, M. (2008). Wiadomości czy umiejętności? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 539-546). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"