Tytuł badania: |
When Intuition Fails us: the World Wide Web as a Corpus |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Paweł Scheffler |
Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy polscy nauczyciele i uczniowie języka angielskiego stosują internet jako korpus tekstów w języku angielskim (TIK). Badaniem ankietowym objęto 20 nauczycieli oraz 100 studentów Wyższej Szkoły Języków Obcych w Poznaniu o zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że 13% badanych studentów w ogóle nie korzystało z internetu w nauce języka angielskiego. Wśród pozostałych najpopularniejsze było korzystanie ze słowników (58%), następnie czytanie wiadomości i czasopism online (35%), odwiedzanie stron przeznaczonych do nauki języka angielskiego jako języka obcego (19%) i korzystanie z internetu jako zasobu tekstów (14%). Traktowanie stron WWW jako korpusu dotyczyło jedynie 10% studentów. Do kategorii tej (sformułowanej przez badaczkę) zakwalifikowano te odpowiedzi badanych, które uwzględniały wyszukiwanie słów i wyrażeń angielskich w internecie. W przypadku nauczycieli sześciu na dziesięciu wykorzystywało internet jako korpus. Wszyscy nauczyciele oprócz jednego określili się jako doświadczeni użytkownicy internetu i zadeklarowali, że stosowali go jako źródło różnego rodzaju materiałów dodatkowych na prowadzone przez nich zajęcia. Dwóch nauczycieli używało British National Corpus jako środka do weryfikacji swoich intuicji językowych, choć nie stosowało go w ramach zajęć. |
Deskryptory TESE: |
język, angielski, Internet, korzystanie z Internetu, nauczyciel, student, szkoła wyższa, nauczanie języków obcych |
TESE descriptors: |
language, English, Internet, Internet usage, teacher, student, higher education, foreign language teaching |
Publikacje: |
- Scheffler, P. (2007). When Intuition Fails us: the World Wide Web as a Corpus. Glottodidactica, 33, 93-104.
|