BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: "When a foreign language learner becomes a foreign language teacher…". A cross-cultural study into the affective domain of teaching
Typ badania: międzynarodowe
Data: styczeń 2011 – marzec 2011
Badacz: Hasan Bedir, Cem Can, Grażyna Kiliańska-Przybyło
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie o problemy napotykane przez przyszłych nauczycieli języka obcego z Polski i Turcji podczas nauki tegoż języka, o stosowany przez nich sposób opisu własnych odczuć i doświadczeń oraz o sens nadawany przez badanych własnym doświadczeniom jako przyszłych nauczycieli języka obcego. Zastosowano metodę indywidualnych narracji w formie pracy pisemnej, którą objęto 96 polskich studentów (specjalizacja w nauczaniu języka angielskiego i niemieckiego) oraz 156 tureckich studentów (specjalizacja w nauczaniu języka angielskiego i tureckiego). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że podjęcie próby opisu własnych doświadczeń podniosło u studentów poziom samoświadomości i samowiedzy, dało też możliwość spojrzenia na proces uczenia się języka oraz na nauczycieli języka obcego z nowej perspektywy. Ujawniły się różnice między badanymi grupami przyszłych nauczycieli. Studenci z Turcji w swoich narracjach skupili się w większym stopniu na problemach związanych z samym językiem oraz z procesem dydaktycznym, natomiast studenci z Polski przyjęli szerszą perspektywę, uwzględniając oprócz językowych i dydaktycznych aspektów również te związane z emocjami, w tym motywacją, pewnością siebie oraz wiarą we własne możliwości. W zakresie problemów językowych studenci z obu grup wskazywali na podobne kwestie, głównie związane z gramatyką, słownictwem i mówieniem. Doświadczenia związane z nauką języka stały się dla badanych źródłem satysfakcji i zwiększonej motywacji. Studenci zdali sobie lepiej sprawę z problemów związanych z uczeniem się języka oraz z uwarunkowaniami tego procesu w postaci potrzebnego czasu i wysiłku. Autorefleksja stała się dla badanych z Polski przyczynkiem do reewaluacji własnej postawy, często w postaci żalu związanego ze straconymi szansami oraz wcześniejszym brakiem zaangażowania w naukę języków. Motyw ten nie pojawił się w narracjach badanych z Turcji.

Author's Keywords: narrative inquiry, narratives, foreign language teacher development, novice teachers' emotions
Deskryptory TESE: nauczyciel, język nauczania, język, postawa, Polska, Turcja, angielski, niemiecki
TESE descriptors: teacher, teaching language, language, attitude, Poland, Turkey, English, German
Publikacje:
  • Kiliańska-Przybyło, G., Bedir, H. i Can, C. (2012). 'When a foreign language learner becomes a foreign language teacher…'. A cross-cultural study into the affective domain of teaching. Glottodidactica, 38(2), 61-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"