BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiadomości studentów z zakresu techniki
Data: [1993]
Badacz: Józef Pobralski
Abstrakt:

Badanie, którego przedmiotem był poziom wiadomości studentów z zakresu techniki, przeprowadzono na pierwszych zajęciach tego przedmiotu wśród studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. W ankiecie umieszczono 10 pytań otwartych, m.in.: Masz przykleić papier do tektury. Klejem powlekamy powierzchnię papieru czy tektury?; Wymień znane ci funkcje punktaka; Jak się nazywa piła ramowa, którą możemy wykonać ruch roboczy w kierunku od siebie i do siebie i in. Łącznie zadano 23010 pytań, z czego jedynie 2529 odpowiedzi było zadowalających, 20351 – złych (w tym brak odpowiedzi) oraz 130 – niepełnych. Na pierwsze pytanie Klejem powlekamy powierzchnię papieru czy tektury? niepoprawnie odpowiedziało 1226 osób (53,3%), choć zgodnie z programem nauczania poprawną odpowiedź na to pytanie powinien znać już uczeń drugiej klasy. Tylko jedna osoba udzieliła pełnej odpowiedzi na pytanie o właściwości sklejki. Na podstawie wyników badania wyciągnięto następujące wnioski: ani władze oświatowe, ani nauczyciele nie są w stanie przeciwdziałać trudnościom w realizacji nauczania techniki w szkołach, programy nauczania techniki na wszystkich poziomach edukacji (także na studiach) są niedostosowane do sytuacji realnej szkół, tzn. bardzo często nauczyciele nie mogą w pełni zrealizować wielu elementów programowych z powodu niedostatecznego wyposażenia pracowni technicznych. To z kolei uniemożliwia pełne przygotowanie studenta do nauczania techniki, gdyż nauczyciel akademicki jest zmuszony do uczenia od podstaw, a nie może jedynie uzupełniać i poszerzać wiedzy, grupy ćwiczeniowe na studiach – by można w pełni przygotować studenta do nauczania przedmiotu – nie powinny być przepełnione. Optymalna liczba studentów w grupie to 10 osób.

Deskryptory TESE: technika, umiejętności zawodowe, program nauczania, wiedza, efekt uczenia się, postępy w nauce
TESE descriptors: technology, skill, curriculum, knowledge, learning outcome, study progress
Publikacje:
  • Pobralski, J. (1993). Wiadomości studentów z zakresu techniki. Życie Szkoły, 2, 92-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"