Abstrakt: |
Badanie, którego przedmiotem był poziom wiadomości studentów z zakresu techniki, przeprowadzono na pierwszych zajęciach tego przedmiotu wśród studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. W ankiecie umieszczono 10 pytań otwartych, m.in.: Masz przykleić papier do tektury. Klejem powlekamy powierzchnię papieru czy tektury?; Wymień znane ci funkcje punktaka; Jak się nazywa piła ramowa, którą możemy wykonać ruch roboczy w kierunku od siebie i do siebie i in. Łącznie zadano 23010 pytań, z czego jedynie 2529 odpowiedzi było zadowalających, 20351 – złych (w tym brak odpowiedzi) oraz 130 – niepełnych. Na pierwsze pytanie Klejem powlekamy powierzchnię papieru czy tektury? niepoprawnie odpowiedziało 1226 osób (53,3%), choć zgodnie z programem nauczania poprawną odpowiedź na to pytanie powinien znać już uczeń drugiej klasy. Tylko jedna osoba udzieliła pełnej odpowiedzi na pytanie o właściwości sklejki. Na podstawie wyników badania wyciągnięto następujące wnioski: ani władze oświatowe, ani nauczyciele nie są w stanie przeciwdziałać trudnościom w realizacji nauczania techniki w szkołach, programy nauczania techniki na wszystkich poziomach edukacji (także na studiach) są niedostosowane do sytuacji realnej szkół, tzn. bardzo często nauczyciele nie mogą w pełni zrealizować wielu elementów programowych z powodu niedostatecznego wyposażenia pracowni technicznych. To z kolei uniemożliwia pełne przygotowanie studenta do nauczania techniki, gdyż nauczyciel akademicki jest zmuszony do uczenia od podstaw, a nie może jedynie uzupełniać i poszerzać wiedzy, grupy ćwiczeniowe na studiach – by można w pełni przygotować studenta do nauczania przedmiotu – nie powinny być przepełnione. Optymalna liczba studentów w grupie to 10 osób. |