Obserwuj
Tytuł badania: |
Wiarygodność wyników egzaminu zewnętrznego – sprawdzianu w szkole podstawowej |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Marek Zapieraczyński |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, na ile można mówić o wiarygodności wyników sprawdzianu po szkole podstawowej. Analizie poddano wyniki powtórnego badania przeprowadzonego w dwóch szkołach podstawowych, znajdujących się na terenach wiejskich województwa świętokrzyskiego. Badanie odbyło się półtora miesiąca po terminie właściwego egzaminu (8 kwietnia 2008); wykorzystano ten sam arkusz testowy Jasne jak słońce. W powtórnym badaniu wzięło udział 37 uczniów. Założono wstępnie, że należy wątpić w wiarygodność wyników sprawdzianu po szkole podstawowej m.in. z powodu nagminnego oszustwa, polegającego na dyktowaniu prawidłowych odpowiedzi uczniom przez nauczycieli oraz podawaniu przez nich konkretnych wskazówek udzielania odpowiedzi na pytania otwarte. Dla zilustrowania tego procederu wykorzystano przykład dwóch szkół wiejskich. Niemal każdy uczeń uzyskał wynik niższy w porównaniu z pierwotnym terminem. Świadczyć to mogło o nierzetelnym przeprowadzeniu sprawdzianu i złamaniu procedur przez zespoły nadzorujące. Wątpliwości wzbudziła również rzetelna i obiektywna ocena zadań otwartych (obliczono wskaźnik surowości oceniania zadań otwartych w zespołach egzaminatorów OKE Łódź). Wysunięto postulat zapewnienia obiektywności sytuacji egzaminacyjnej we wszystkich placówkach oraz zniwelowanie tzw. efektu egzaminatora.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, szkoła podstawowa, ewaluacja, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, obszar wiejski, ocena nauczycieli, ocenianie |
TESE descriptors: |
examination, primary school, evaluation, transition from primary to lower secondary education, rural area, evaluation of teachers, marking |
Publikacje: |
- Zapieraczyński, M. (2008). Wiarygodność wyników egzaminu zewnętrznego – sprawdzianu w szkole podstawowej. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 569-576). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.