BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiarygodność wyników egzaminu zewnętrznego – sprawdzianu w szkole podstawowej
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Marek Zapieraczyński
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, na ile można mówić o wiarygodności wyników sprawdzianu po szkole podstawowej. Analizie poddano wyniki powtórnego badania przeprowadzonego w dwóch szkołach podstawowych, znajdujących się na terenach wiejskich województwa świętokrzyskiego. Badanie odbyło się półtora miesiąca po terminie właściwego egzaminu (8 kwietnia 2008); wykorzystano ten sam arkusz testowy Jasne jak słońce. W powtórnym badaniu wzięło udział 37 uczniów. Założono wstępnie, że należy wątpić w wiarygodność wyników sprawdzianu po szkole podstawowej m.in. z powodu nagminnego oszustwa, polegającego na dyktowaniu prawidłowych odpowiedzi uczniom przez nauczycieli oraz podawaniu przez nich konkretnych wskazówek udzielania odpowiedzi na pytania otwarte. Dla zilustrowania tego procederu wykorzystano przykład dwóch szkół wiejskich. Niemal każdy uczeń uzyskał wynik niższy w porównaniu z pierwotnym terminem. Świadczyć to mogło o nierzetelnym przeprowadzeniu sprawdzianu i złamaniu procedur przez zespoły nadzorujące. Wątpliwości wzbudziła również rzetelna i obiektywna ocena zadań otwartych (obliczono wskaźnik surowości oceniania zadań otwartych w zespołach egzaminatorów OKE Łódź). Wysunięto postulat zapewnienia obiektywności sytuacji egzaminacyjnej we wszystkich placówkach oraz zniwelowanie tzw. efektu egzaminatora.
 

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła podstawowa, ewaluacja, przejście ze szkoły podstawowej do gimnazjum, obszar wiejski, ocena nauczycieli, ocenianie
TESE descriptors: examination, primary school, evaluation, transition from primary to lower secondary education, rural area, evaluation of teachers, marking
Publikacje:
  • Zapieraczyński, M. (2008). Wiarygodność wyników egzaminu zewnętrznego – sprawdzianu w szkole podstawowej. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 569-576). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"