BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza dzieci 6-letnich o szkole
Data: czerwiec 2007
Badacz: Joanna Sikorska
Abstrakt:

Badanie miało charakter pilotażowy, a jego celem było udzielenie odpowiedzi na pytanie, co wiedzą i jakie mają oczekiwania dzieci sześcioletnie wobec szkoły? W badaniu wykorzystano kwestionariusz wywiadu (24 pytania otwarte) oraz arkusz obserwacyjny. Objęto nim 127 dzieci sześcioletnich z najstarszych grup publicznych przedszkoli znajdujących się w Toruniu. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci posiadały rozległą i bogatą wiedzę na temat szkoły jako instytucji oraz roli ucznia i nauczyciela. Wiedziały, że w szkole mogą im się przydarzyć zarówno przyjemne (90%), jak i nieprzyjemne rzeczy (85%), z przewagą tych pierwszych. Szkoła była dla nich miejscem nauki – przede wszystkim nauki czytania i pisania (co czwarty badany). Znano organizację pracy szkoły (wychodzenie na przerwy), wiązano też szkołę z aktywnością ruchową. Dzieci twierdziły, że w szkole nie można robić wszystkiego, na co ma się ochotę i co sprawia przyjemność (73%, przy czym przez przyjemność rozumiały najczęściej zabawę). Większość badanych uważała, że do szkoły powinno się chodzić, by się uczyć (82%), oraz że dzieci nie powinny decydować same o tym, czy chcą chodzić do szkoły (90%). Przez pojęcie dobrego ucznia rozumiano ucznia dobrze uczącego się (72%). 64% dzieci potrafiło wskazać konkretne przedmioty szkolne, których uczy się w szkole. Szkołę odróżniano od przedszkola, wskazując, że w tej pierwszej się uczy, a w tym drugim – bawi (68%). Nauczyciel postrzegany był jako osoba ucząca dzieci (72%) i tego też od niego oczekiwano (65%), choć pojawiły się również pragnienia, by był miły, stawiał oceny, pisał na tablicy itp. Wśród cech osobowości nauczycielki wskazywano przede wszystkim na miłe usposobienie – żeby nie była zła (45%), żeby nie krzyczała (25%) itp. Niektóre odpowiedzi wskazywały na wagę ładnego wyglądu nauczycielki. Co trzeci badany twierdził, że nauczyciel powinien wszystkich uczniów tratować tak samo. Badani wykazywali pozytywny stosunek do szkoły i czekających ich obowiązków związanych z rolą ucznia.

Deskryptory TESE: wiedza, szkoła podstawowa, edukacja przedszkolna, nauczyciel, uczeń, uczenie się, pisanie, czytanie, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: knowledge, primary school, pre-primary education, teacher, pupil, learning, writing, reading, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Sikorska, J. (2008). Wiedza dzieci 6-letnich o szkole. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(6), 73-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"