Tytuł badania: |
Wiedza ekologiczna i przekonania zdrowotne przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z Gdańska |
Instytucja: |
|
Data: |
1998 – 2008 |
Badacz: |
Marcin Pasek, Tadeusz Riedl |
Abstrakt: |
Celem badania było porównanie wiedzy ekologicznej i poglądów dotyczących zdrowia dwóch roczników (1998 i 2008) studentów AWFiS w Gdańsku. Grupę badanych stanowili studenci pierwszego roku studiów stacjonarnych: 116 osób w 1998 roku oraz 106 w 2008 roku. Do zebrania materiału badawczego posłużono się testem wiadomości własnego autorstwa oraz Skalą Przekonań Zdrowotnych opracowaną przez pracowników Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na podstawie wyników sprawdzianu stwierdzono, że różnica stanu wiedzy studentów z obu grup jest nieistotna statystycznie (stan wiedzy studentów z 1998 roku okazał nieco lepszy wśród osób ze średnią ocen 4.00 niż studentów z roku 2008, których średnia wyniosła 3,66). Wyniki badania nie wykazały wyraźnej korelacji między rokiem podjęcia nauki a wiadomościami na temat zdrowia i poglądami związanymi z nimi. Za pomocą skali PZ wykazano, że wśród wszystkich badanych preferowanym modelem był model holistyczno-funkcjonalny (w którym świadoma aktywność człowieka zajmuje znaczące miejsce, a zdrowie postrzega się jako proces). Zauważono również, że większy zasób wiedzy nie miał wpływu na pozytywne przekonania zdrowotne respondentów. |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, wiedza, postawa, edukacja zdrowotna, student, nauki o zdrowiu, wychowanie fizyczne, choroba |
TESE descriptors: |
health, knowledge, attitude, health education, student, health sciences, physical education, illness |
Publikacje: |
- Riedl, T. i Pasek, M. (2011). Wiedza ekologiczna i przekonania zdrowotne przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z Gdańska. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 1(37), 21-26.
|