Obserwuj
Tytuł badania: |
Położenie życiowe dziecka, mieszkańca wsi popegeerowskiej |
Data: |
[2006] – [2007] |
Badacz: |
Małgorzata Wiśniewska |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę sytuacji dzieci wiejskich, zamieszkujących tereny popegeerowskie. W badaniu zastosowano dwa narzędzia badawcze: scenariusz rozmowy z dzieckiem oraz kwestionariusz wywiadu z rodzicami. Przeprowadzono 21 rozmów z dziećmi z klas IV-VI oraz 21 wywiadów z ich rodzicami. Zadawano pytania o warunki materialne, rodzaje aktywności życiowych, potrzeby i możliwości realizacji dzieci na polu kulturalno-edukacyjnym, jak również o aspiracje na przyszłość. Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że najczęstszymi obowiązkami domowymi dzieci były utrzymywanie porządku w mieszkaniu, opieka nad młodszym rodzeństwem oraz pomoc w przygotowaniu posiłków. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami w ocenie badanych dzieci ich relacje z rodzicami były dobre. Do wspólnych zajęć rodzinnych należały odrabianie lekcji, sprzątanie oraz oglądanie telewizji. Jednocześnie odnotowano, że dzieci nie zawsze mogły liczyć na pomoc rodziców (przede wszystkim w zakresie nauki oraz spraw finansowych – w tym: opłacenia wycieczki, zakupienia potrzebnych rzeczy). Okazało się również, że szkoła była jedyną placówką organizującą życie kulturalne uczniów z terenów popegeerowskich. |
Deskryptory TESE: |
szczebel lokalny, dziecko zagrożone, środowisko społeczno-kulturowe, środowisko, miejsce zamieszkania, nierówność społeczna, szczebel administracyjny, ubóstwo |
TESE descriptors: |
local level, child at risk, socio-cultural environment, environment, place of residence, social inequality, administrative level, poverty |
Publikacje: |
- Wiśniewska, M. (2006/2007). Położenie życiowe dziecka, mieszkańca wsi popegeerowskiej. Pobrane z http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=3523
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.