Abstrakt: |
Badanie, mające na celu charakterystykę postaw studentów wobec e-learningu, przeprowadzono na zlecenie Polish Open University. W badaniu wzięło udział 1067 studentów (błąd oszacowania: 3%; poziom ufności: 95%). Posłużono się metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI). Ponad 40% respondentów korzystało z internetu codziennie przez blisko cztery godziny; 11% respondentów spędzało w internecie od pięciu do siedmiu godzin; 6,7% studentów korzystało z internetu codziennie przez ponad siedem godzin. W opinii blisko 80% studentów interaktywne środki dydaktyczne powinny być wykorzystywane podczas zajęć na uczelniach wyższych – to pozwoli zachować równy poziom zaangażowania podczas całych zajęć. W opinii prawie 59% badanych studia prowadzone w trybie online powinny być równoważne ze studiami w trybie tradycyjnym (takie same wymagania egzaminacyjne, takie same treści kształcenia). Do warunków koniecznych w kształceniu online studenci zaliczyli ponadto: stały kontakt z wykładowcą (77,2%), uczenie się na podstawie otrzymanych materiałów (68%), grupy studentów nie powinny być większe niż 20 osób (56%; wielkość grupy nie miała znaczenia dla połowy ankietowanych), prowadzenie zajęć na żywo, zawsze w określonym czasie (48,3%). Blisko co trzeci student twierdził, że polskie uczelnie nie są przygotowane do nauczania w trybie e-learningu. Do zalet e-learningu studenci zaliczyli: oszczędność czasu na dojazdy na uczelnię (86,2%), możliwość studiowania z każdego miejsca na świecie (85,4%), oszczędność pieniędzy na dojazd i zakwaterowanie (78,4%), wykorzystanie wielu środków percepcji (69%), bardziej indywidualny kontakt z wykładowcą (46,6%); tylko 1,7% respondentów nie dostrzegało zalet e-learningu. |