Obserwuj
Tytuł badania: |
Agresja w wiejskich szkołach |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 |
Badacz: |
Grażyna Poraj |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie miejsca kontaktu uczniów z aktami agresji, najczęstszych form przemocy oraz oczekiwanej (w związku z tym) pomocy, a także porównanie obrazu agresji w szkołach miejskich i wiejskich. Badaniem objęto uczniów klas szóstych szkół podstawowych województwa łódzkiego. Za pomocą anonimowej ankiety przebadano 112 uczniów ze szkół wiejskich (51 dziewcząt oraz 61 chłopców) oraz 118 uczniów ze szkół miejskich (55 dziewcząt oraz 63 chłopców). Placówki wybrano losowo. Uczniom zadano pytania o występowanie przemocy i agresji w ich szkole oraz poza nią (w tym także w rodzinach), przejawy/przykłady agresji, doświadczenia patologii w rodzinie i środowisku szkolnym, oczekiwane formy pomocy w sytuacji ataku lub zagrożenia ze strony rówieśników. Wyniki badania pokazały, że zjawisko przemocy w środowisku szkolnym jest rozpowszechnione bardziej niż w rodzinach uczniów, z tym że w szkołach miejskich uczniowie są częściej narażeni na konflikty z kolegami niż w szkołach wiejskich. Zdaniem autorki może to rodzić w młodzieży poczucie strachu i zagrożenia ze strony instytucji szkolnej, która powinna kojarzyć się uczniom przede wszystkim z poczuciem bezpieczeństwa. |
Deskryptory TESE: |
dziecko zagrożone, miejsce zamieszkania, obszar wiejski, przemoc szkolna, przemoc, relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, obszar miejski |
TESE descriptors: |
child at risk, place of residence, rural area, bullying, violence, interpersonal relations, intergroup relations, urban area |
Publikacje: |
- Poraj, G. (2004). Agresja w wiejskich szkołach. Niebieska Linia, 5, 16-18.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.