BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Agresywna strategia radzenia sobie młodzieży w społecznych sytuacjach trudnych a poczucie umiejscowienia kontroli oraz jej uzależnienie od postaw rodzicielskich
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Danuta Borecka-Biernat
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy istnieje i jaki zachodzi związek między poczuciem umiejscowienia kontroli a strategią agresji radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych u młodzieży? Jakie postawy rodzicielskie percypowane przez dorastających sprzyjają kształtowaniu strategii agresji radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych u młodzieży? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do Badania Poczucia Kontroli Krasowicz i Kurzyp-Wojnarskiej, także kwestionariusz PCR Roe-Siegelmanna oraz autorski kwestionariusz do badania radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach kontaktu społecznego RTSS. Badaniem objęto 222 dziewczęta i 268 chłopców w wieku od 13 do 15 lat, uczęszczających do pierwszych i drugich klas gimnazjów we Wrocławiu i okolicznych miejscowościach. Na podstawie wyników badania stwierdzono silny wpływ poczucia umiejscowienia kontroli na funkcjonowanie młodzieży w trudnych sytuacjach społecznych – strategii agresywnego radzenia sobie sprzyjało silne przekonanie o wpływie innych na pozytywne albo negatywne skutki własnych działań.

Deskryptory TESE: osobowość, rodzice, socjalizacja, rozwiązywanie problemów, przemoc, przemoc szkolna
TESE descriptors: personality, parents, socialisation, problem solving, violence, bullying
Publikacje:
  • Borecka-Biernat, D. (2007). Agresywna strategia radzenia sobie młodzieży w społecznych sytuacjach trudnych a poczucie umiejscowienia kontroli oraz jej uzależnienie od postaw rodzicielskich. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XVI, 120-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"