BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oddziaływanie telewizji na obraz siebie dziecka wiejskiego
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Elżbieta Napora
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu telewizji na obraz siebie dzieci wiejskich. Postawiono następujące pytania badawcze: czy występują różnice bądź podobieństwa w doborze cech opisujących obraz siebie pomiędzy badanymi dziećmi; jakimi wskaźnikami charakteryzują otaczającą rzeczywistość dzieci spędzające dużo czasu na oglądaniu programów telewizyjnych w porównaniu z dziećmi z grupy kontrolnej. Badaniom poddano grupę 75 dzieci w wieku od dziewięciu do 12 lat z województwa śląskiego. W doświadczeniu wykorzystano autorski Test Przymiotnikowy (nawiązujący do ACL, wersja Jaki jestem?), a także graficzną technikę projekcyjną według instrukcji Ja wśród innych. Następnie podzielono badanych na dwie grupy o różnej częstotliwości oglądania telewizji. Wyniki badania pokazały, że dzieci spędzające więcej czasu przed telewizorem postrzegają siebie jako leniwe, nieuporządkowane, ze skłonnością do gadulstwa i zachowań agresywnych. Dzieci poświęcające mniej uwagi środkom masowego przekazu widzą same siebie jako empatyczne, spokojne, radosne. Autorka zaleca rodzicom/opiekunom poświęcanie więcej czasu na sprawy swoich dzieci, a nade wszystko zwracanie uwagi na rozsądne korzystanie z oferty programów telewizyjnych.

Deskryptory TESE: samoocena, obszar wiejski, przemoc, przemoc szkolna, Internet, środki masowego przekazu, rozwój dziecka, osobowość
TESE descriptors: self-evaluation, rural area, violence, bullying, Internet, mass media, child development, personality
Publikacje:
  • Napora, E. (2006). Droga na skróty. Oddziaływanie telewizji na obraz siebie w badaniach dziecka wiejskiego. Niebieska Linia, 1, 17-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"