Obserwuj
Tytuł badania: |
Oddziaływanie telewizji na obraz siebie dziecka wiejskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Elżbieta Napora |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu telewizji na obraz siebie dzieci wiejskich. Postawiono następujące pytania badawcze: czy występują różnice bądź podobieństwa w doborze cech opisujących obraz siebie pomiędzy badanymi dziećmi; jakimi wskaźnikami charakteryzują otaczającą rzeczywistość dzieci spędzające dużo czasu na oglądaniu programów telewizyjnych w porównaniu z dziećmi z grupy kontrolnej. Badaniom poddano grupę 75 dzieci w wieku od dziewięciu do 12 lat z województwa śląskiego. W doświadczeniu wykorzystano autorski Test Przymiotnikowy (nawiązujący do ACL, wersja Jaki jestem?), a także graficzną technikę projekcyjną według instrukcji Ja wśród innych. Następnie podzielono badanych na dwie grupy o różnej częstotliwości oglądania telewizji. Wyniki badania pokazały, że dzieci spędzające więcej czasu przed telewizorem postrzegają siebie jako leniwe, nieuporządkowane, ze skłonnością do gadulstwa i zachowań agresywnych. Dzieci poświęcające mniej uwagi środkom masowego przekazu widzą same siebie jako empatyczne, spokojne, radosne. Autorka zaleca rodzicom/opiekunom poświęcanie więcej czasu na sprawy swoich dzieci, a nade wszystko zwracanie uwagi na rozsądne korzystanie z oferty programów telewizyjnych. |
Deskryptory TESE: |
samoocena, obszar wiejski, przemoc, przemoc szkolna, Internet, środki masowego przekazu, rozwój dziecka, osobowość |
TESE descriptors: |
self-evaluation, rural area, violence, bullying, Internet, mass media, child development, personality |
Publikacje: |
- Napora, E. (2006). Droga na skróty. Oddziaływanie telewizji na obraz siebie w badaniach dziecka wiejskiego. Niebieska Linia, 1, 17-20.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.