Abstrakt: |
Celem badania była analiza, w jakim zakresie obecność rodziców w wychowaniu oddziałuje na aspiracje młodzieży. Próbę badawczą stanowiła grupa maturzystów z liceów ogólnokształcących w Krakowie. Ogółem w badaniu wzięło udział 136 uczniów (w tym 93 dziewczęta oraz 43 chłopców); 50% matek oraz 52,2% ojców badanej młodzieży legitymowało się wykształceniem wyższym, a wykształcenie średnie miało 19,9% ojców i 13,2% matek; 78,7% ankietowanych wychowywało się w rodzinach pełnych, a 15,4% – w rodzinach niepełnych. Stwierdzono, że wartościami najwyżej cenionymi przez badanych były miłość (74,3%) oraz rodzina (54,4%). Okazało się również, że 38,2% młodzieży ceniło autorytet rodziców (w tym 41,9% dziewcząt oraz 30,2% chłopców). Uczniowie, którzy nie potrafili wskazać, kto jest dla nich wzorem postaw moralnych, nie rozmawiali z rodzicami o własnych przeżyciach oraz emocjach (30,0%), nie mogli liczyć na wsparcie oraz pomoc rodziców w trudnych sprawach (35,3%), a także nie doświadczali poczucia bezpieczeństwa w obecności rodziców (31,1%). Na podstawie uzyskanego materiału ustalono, że niemal połowa ankietowanych zamierzała założyć własną rodzinę w ciągu 10 lat (49,3%), 30,1% uczniów nie było w stanie sprecyzować żadnego terminu, natomiast 8,1% młodzieży nie chciało zakładać rodziny. Dodatkowo stwierdzono, że ponad połowa osób planujących założenie rodziny chciałaby mieć dwoje dzieci (59,6%), 27,2% uczniów deklarowało chęć posiadania trojga i więcej dzieci. Wśród respondentów, którzy nie zamierzają mieć dzieci, przeważali chłopcy (14,0%) nad dziewczętami (7,5%). Ujawniono również, że 19,9% badanych było zdecydowanych co do tworzenia organizacji społecznych i angażowania się w ich działalność (24,3% zamierzało podjąć taką działalność). |