Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza, czy istnieją różnice w wykonywaniu zadań wymagających rozumowania na materiale werbalnym w ciszy i przy muzyce, przy uwzględnieniu zmiennych inteligencji i ekstrawersji. Próbę badawczą stanowiło 111 maturzystów z klas o profilu ogólnym z rozszerzonym programem języków obcych. W pierwszym etapie badań respondentów poddano 40-minutowemu testowi umiejętności studiowania, sprawdzającemu skuteczność rozumowania na materialne werbalnym. Uczniów losowo przydzielono do trzech grup o różnych warunkach eksperymentalnych: z muzyką melodyjną, improwizacyjną i bez muzyki. W drugim etapie respondentów poproszono o wypełnienie następujących testów: Testu Matryc Progresywnych Ravena (wersja dla zaawansowanych), Kwestionariusza EPQ-R oraz Testu Znajomości Słów M. Choynowskiego. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w obecności tła muzycznego (zarówno melodyjnego, jak i improwizacyjnego) skuteczność rozumienia tekstu była niższa niż w ciszy. Jednocześnie wykazano, że poziom inteligencji ogólnej i ekstrawersji nie wpłynął znacząco na efekty rozwiązywania zadania eksperymentalnego. Z kolei zmienną istotnie oddziałującą na wyniki rozwiązywania testu okazała się inteligencja werbalna. |