BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oddziaływanie tła muzycznego na rozumienie tekstu przez młodzież licealną
Data: [2001]
Badacz: Joanna Kantor-Martynuska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza, czy istnieją różnice w wykonywaniu zadań wymagających rozumowania na materiale werbalnym w ciszy i przy muzyce, przy uwzględnieniu zmiennych inteligencji i ekstrawersji. Próbę badawczą stanowiło 111 maturzystów z klas o profilu ogólnym z rozszerzonym programem języków obcych. W pierwszym etapie badań respondentów poddano 40-minutowemu testowi umiejętności studiowania, sprawdzającemu skuteczność rozumowania na materialne werbalnym. Uczniów losowo przydzielono do trzech grup o różnych warunkach eksperymentalnych: z muzyką melodyjną, improwizacyjną i bez muzyki. W drugim etapie respondentów poproszono o wypełnienie następujących testów: Testu Matryc Progresywnych Ravena (wersja dla zaawansowanych), Kwestionariusza EPQ-R oraz Testu Znajomości Słów M. Choynowskiego. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w obecności tła muzycznego (zarówno melodyjnego, jak i improwizacyjnego) skuteczność rozumienia tekstu była niższa niż w ciszy. Jednocześnie wykazano, że poziom inteligencji ogólnej i ekstrawersji nie wpłynął znacząco na efekty rozwiązywania zadania eksperymentalnego. Z kolei zmienną istotnie oddziałującą na wyniki rozwiązywania testu okazała się inteligencja werbalna.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, rozumienie, czytanie, muzyka, umiejętność czytania
TESE descriptors: youth, secondary school, comprehension, reading, music,
Publikacje:
  • Kantor-Martynuska, J. (2001). Oddziaływanie tła muzycznego na rozumienie tekstu przez młodzież licealną. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 453-463.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"