Obserwuj
Tytuł badania: |
Wyniki egzaminu gimnazjalnego źródłem inspiracji nauczyciela i ucznia (na podstawie części matematyczno-przyrodniczej) |
Instytucja: |
|
Data: |
6 lutego 2006 – 14 lutego 2006 |
Badacz: |
Elżbieta Tyralska-Wojtycza |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu prezentację analiz umiejętności przydatnych w praktyce życiowej w części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego w latach 2005-2007 oraz podczas egzaminu próbnego w grudniu 2005 roku. Zgodnie z celami badania analizie poddano arkusze egzaminacyjne i wyniki z egzaminów pod kątem umiejętności przydatnych w praktyce życiowej, a więc: operowanie procentami i korzystanie z informacji. Wyniki badania pozwolą zarówno nauczycielom, jak i uczniom lepiej doskonalić ważne umiejętności związane z praktyką życiową. Dla nauczycieli stanowią one wskazówkę, na jakie zagadnienia zwracać szczególną uwagę, aby zapewnić sukces edukacyjny swoim wychowankom. Analizie poddano: arkusze egzaminacyjne ze schematami punktowania i kartotekami z lat 2005-2007 oraz arkusz egzaminacyjny z jego obudową zastosowany w grudniu 2005 roku; wyniki egzaminu z terenu OKE w Krakowie (2005 rok – 111 894 uczniów, 2006 rok – 111 530 uczniów, 2007 rok – 109 490 uczniów, grudzień 2005 rok – 1658 uczniów); wyniki 324 uczniów ze szkół powiatu krośnieńskiego o wysokim EWD oraz wysokich wynikach wyrażonych w staninach. Wyniki badania potwierdziły, że stosunkowo łatwym zadaniem było obliczanie procentu danej liczby (70% – uczniowie z OKE w Krakowie, 79% – uczniowie z powiatu krośnieńskiego). Wyliczanie stężenia procentowego okazało się zadaniem nieprzysparzającym problemów średnio dla co trzeciego badanego. Również na poziomie niezadowalającym okazała się umiejętność obliczania liczby na podstawie jej procentu. Biorąc pod uwagę sprawności korzystania z informacji przez uczniów szkół biorących udział w badaniu, należy stwierdzić, że zarówno odczytywanie informacji, jak i porównywanie informacji nie powoduje nadmiernych trudności u uczniów objętych badaniem. Pierwszą umiejętność na dobrym poziomie opanowało 83% uczniów; drugą natomiast – 79% zdających. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, nauki przyrodnicze, matematyka, chemia, geografia, fizyka |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, school failure, re-assessment, natural sciences, mathematics, chemistry, geography, physics |
Publikacje: |
- Tyralska-Wojtycza, E. (2007). Wyniki egzaminu gimnazjalnego źródłem inspiracji nauczyciela i ucznia (na podstawie części matematyczno-przyrodniczej). W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 674-682). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.