BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyniki egzaminu gimnazjalnego źródłem inspiracji nauczyciela i ucznia (na podstawie części matematyczno-przyrodniczej)
Instytucja:
Data: 6 lutego 2006 – 14 lutego 2006
Badacz: Elżbieta Tyralska-Wojtycza
Abstrakt:

Badanie miało na celu prezentację analiz umiejętności przydatnych w praktyce życiowej w części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego w latach 2005-2007 oraz podczas egzaminu próbnego w grudniu 2005 roku. Zgodnie z celami badania analizie poddano arkusze egzaminacyjne i wyniki z egzaminów pod kątem umiejętności przydatnych w praktyce życiowej, a więc: operowanie procentami i korzystanie z informacji. Wyniki badania pozwolą zarówno nauczycielom, jak i uczniom lepiej doskonalić ważne umiejętności związane z praktyką życiową. Dla nauczycieli stanowią one wskazówkę, na jakie zagadnienia zwracać szczególną uwagę, aby zapewnić sukces edukacyjny swoim wychowankom. Analizie poddano: arkusze egzaminacyjne ze schematami punktowania i kartotekami z lat 2005-2007 oraz arkusz egzaminacyjny z jego obudową zastosowany w grudniu 2005 roku; wyniki egzaminu z terenu OKE w Krakowie (2005 rok – 111 894 uczniów, 2006 rok – 111 530 uczniów, 2007 rok – 109 490 uczniów, grudzień 2005 rok – 1658 uczniów); wyniki 324 uczniów ze szkół powiatu krośnieńskiego o wysokim EWD oraz wysokich wynikach wyrażonych w staninach. Wyniki badania potwierdziły, że stosunkowo łatwym zadaniem było obliczanie procentu danej liczby (70% – uczniowie z OKE w Krakowie, 79% – uczniowie z powiatu krośnieńskiego). Wyliczanie stężenia procentowego okazało się zadaniem nieprzysparzającym problemów średnio dla co trzeciego badanego. Również na poziomie niezadowalającym okazała się umiejętność obliczania liczby na podstawie jej procentu. Biorąc pod uwagę sprawności korzystania z informacji przez uczniów szkół biorących udział w badaniu, należy stwierdzić, że zarówno odczytywanie informacji, jak i porównywanie informacji nie powoduje nadmiernych trudności u uczniów objętych badaniem. Pierwszą umiejętność na dobrym poziomie opanowało 83% uczniów; drugą natomiast – 79% zdających.

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja, niepowodzenie szkolne, niedostateczne osiągnięcia w nauce, nauki przyrodnicze, matematyka, chemia, geografia, fizyka
TESE descriptors: examination, evaluation, school failure, re-assessment, natural sciences, mathematics, chemistry, geography, physics
Publikacje:
  • Tyralska-Wojtycza, E. (2007). Wyniki egzaminu gimnazjalnego źródłem inspiracji nauczyciela i ucznia (na podstawie części matematyczno-przyrodniczej). W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 674-682). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"